L'estació intermodal que la Conselleria de Transports i l'Ajuntament de Palma proposen situar soterrada a la plaça d'Espanya i en el mateix lloc on arriba avui el tren, presenta més inconvenients que avantatges per a tots els usuaris futurs de les diferents modalitats de transport públic.
Del que es tracta amb una estació intermodal és de fer més útils els diferents mitjans de transport públic, facilitant al màxim la connexió entre ells, l'augment de freqüències i la implantació del bitllet únic. Tots els mitjans de transport públic de les Illes Balears han patit la desconsideració de l'Administració durant molts anys. Allò que es pretén és reparar en la mesura que sigui possible el desequilibri existent entre les facilitats per desplaçar-se en cotxe particular i la multitud d'obstacles a salvar per desplaçar-se en tren o autocar.
Res millor que la combinació per estalviar temps, recursos i espai a l'hora d'utilitzar el transport públic. Cal per això sincronitzar els horaris i adaptar molt bé els accessos per fer els transbordaments entre els diferents mitjans de transport, però també és important emprar per a cada trajecte concret el mitjà que més avantatges aporta.
L'experiència que tenim de l'entrada i sortida de Palma en autocars i trens fa evident que el més eficient dels transports és el tren, i amb molta diferència. Un trajecte que el tren a velocitat moderada necessita menys de quatre minuts per realitzar-lo, un autocar n'ha de menester més de vint. L'espai necessari per maniobrar un autobús és superior al d'un tren que simplement va i ve sobre la via. Un sol xofer de tren pot transportar centenars de persones en un sol trajecte sense cap dificultat; en autocar això no és possible. El tren és, per tant, el transport que més s'ha de potenciar per entrar i sortir de Palma.
Si observam els serveis d'autocars de pobles, que amb la iniciativa del Pacte de Progrés deixaren d'entrar dins Palma per dirigir-se a les diferents parades de tren, veurem que han augmentat el volum de freqüències i també el d'usuaris. És important que sigui ben valorat el resultat d'aquest transbordament dels autocars cap al tren per entrar i sortir del centre de Palma per entendre que de cap manera no pot resultar convenient per als usuaris fer el trajecte del centre a la perifèria de Palma en autobús, si hi ha possibilitats de fer-lo en tren.
Pretendre que els usuaris que poden fer un trajecte del centre de Palma a la perifèria en quatre minuts ho facin en vint o vint-i-cinc, pot ser qualsevol cosa menys una bona idea. S'ha d'assegurar una alta freqüència de trens que connecti el centre de Palma amb una estació intermodal situada fora de la via de cintura i això possibilitarà als autobusos que arriben dels pobles augmentar la freqüència horària i el benestar dels seus conductors, que ja no hauran de passar els nervis de transitar per dins la ciutat.
Guillem Ramis i Canyelles. Santa Maria del Camí.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.