TW
0

És més que probable que el Govern balear i el nou govern socialista de Madrid arribin a un acord per dur a la pràctica el conveni de carreteres amb el finançament de Madrid. Si el PSOE se surt amb la seva, Matas no podrà fer gegantismes al tram d'autovia Inca-sa Pobla i és possible que s'hagi de conformar amb una carretera (en comptes d'autovia) en el segon cinturó. Però el cavall de batalla serà l'autovia Inca-Manacor. En aquest cas, existeix la ferma convicció socialista de no amollar ni un cèntim per fer aquesta infraestructrura que consideren «innecessària i que fara molt de mal al paisatge de l'illa». En realitat, si al final hi ha acord amb el Govern balear per pagar una autovia Inca-sa Pobla «més estreta i sense excalèxtrics» i s'impideix que es faci la Inca-Manacor, queda en orris l'esperit en matèria de comunicacions -i en part d'ordenació del territori- que defensa el pla territorial de Mallorca impulsat per Unió Mallorquina en el Consell. UM volia un gran eix enllaçat per autopista entre el Port d'Alcúdia a Manacor passant per Inca que servís de contrapès a la macrocefàlia de Palma. Darrere d'aquest pla hi ha també el desenvolupament dels polígons industrials d'Inca i Manacor (una doblerada, vaja). Però si no es construeix la Inca-Manacor el projecte quedarà «tocat».

Però un cop més, i mentre no canviï el sistema de finançament de les autonomies, revifa amb força el debat sobre el model territorial. Ara ha girat la truita: el PP al Consolat i l'esquerra a Madrid. I enmig una UM que pactà fa uns mesos amb els conservadors «perquè és l'única manera de fer coses». Tornarem a tenir a davant una altra legislatura-plet? Probablement sí. Els socialistes voldran deixar el seu segell a les autovies i desdoblaments que paguin a Matas. Comença la batalla del 2007.