Mesures unilaterals

TW
0

El Claustre de Professors de l'IES de Sant Llorenç de Balàfia manifesta el seu rebuig a les noves actuacions sobre llengua i educació que el Govern de les Illes Balears pensa aplicar pels següents motius:

1. Aquestes actuacions violen explícitament l'autonomia pedagògica dels centres que contempla la Ley Orgánica de la Calidad de la Educación (Art. 68).

2 Si amb l'actual marc legal, bona part de l'alumnat que rep gairebé tot l'ensenyament en català, encara no té assolit un domini suficient de la llengua pròpia de les Illes Balears i Pitiüses, i en canvi sí que el té de la llengua castellana, amb les noves nrmes que proposa el Govern balear, el domini per igual de les dues llengües que marca la Llei seria un objectiu impossible d'assolir.

3. El fet de voler crear dues línies educatives, una en català i d'altra en castellà, ens sembla discriminatori, segregacionista i sobretot desintegrador, ja que normalment són els immigrants i els fills d'aquests els qui s'inclinarien per aquesta segona opció.

4. Aquest model educatiu ha fracassat i està desfasat allà on s'ha volgut dur a la pràctica (per exemple a València) per la seua inviabilitat econòmica i complexitat organitzativa i jurídica. Sempre que hi ha hagut un conflicte de drets entre els parlants d'una llengua i l'altra, aquest s'ha resolt sistemàticament vulnerant els drets lingüístics dels catalanoparlants.

5. Entenem que l'Administració fa deixament de les funcions que li encomana la Llei respecte a la formació de ciutadans i ciutadanes lliures, plenament integrats en el seu medi més immediat, i trasllada aquesta responsabilitat als progenitors o als tutors legals dels fills.

6. Aquestes mesures accelerarien el procés de substitució lingüística del català que pateix, en particular, la nostra illa i alhora farien impossible el procés invers cap a la normalitat lingüística, perquè convertirien la nostra llengua en quelcom inservible i innecessari, que quedaria reduït al no-res.

7. El fet de treure les competències en matèria lingüística a la UIB, per atorgar-les a un altre organisme no integrat en l'IEC, respon a la voluntat de trencar la unitat de la llengua i a la intenció de potenciar la diferència de les nostres varietats lingüístiques fins al punt de considerar-les llengües diferents, en detriment de l'estàndard comú, que tota llengua moderna, viva i útil necessita per ser funcional.

9. En absolut consideram que, en l'actualitat, i a causa de la anormalitat que pateix la nostra llengua a les Illes Balears i Pitiüses, el títol del nivell C de coneixements de català pugui ser homologable amb els estudis de l'ESO, ja que això obligaria el professorat de llengua i literatura catalanes a demanar els continguts que s'exigeixen en aquest nivell, cosa que incrementaria notablement el nombre d'alumnes que no obtindrien el títol de graduat en ESO.

Per tot això, consideram que aquestes actuacions que el nou Govern balear, unilateralment, vol dur a la pràctica evidencien la manca de respece cap a la comunitat educativa i busquen la crispació i la confrontació civil, perquè responen exclusivament a interessos partidistes i electoralistes, i en absolut a criteris científics i pedagògics.

Margalida Marí Tur, directora de l'IES de Sant Llorenç de Balàfia. Sant Joan de Labritja.