Són, els jardins d'altri, un poc nostres, perquè així ho va
insinuar Adolfo Bioy Casares, al seu De Jardines ajenos. El va
subtitular «Libro abierto»: fragments de tota casta, versos i prosa
que van de la bellesa a l'absurd. Posaré un únic exemple del seu
jardí i pas, seguidament, als nostres. Recull Bioy: «Fer l'amor amb
una japonesa és com la masturbació, però més solitari» (Observació
d'un militar nord-americà).
Som"hi. «Los martes, ni te cases, ni leas a Roland Barthes» (No
sé de qui és, però m'agrada i ho trob enginyós). Tot i que,
l'enginy, a vegades, un no sap si resultarà satisfactori. Jutgin,
vostès mateixos, els títols que Carles Santos, un dels més
originals dels músics valencians, posa a les seves obres: «Sama
Samaruck Suck Suck»; «Beethoven, si tanco la tapa... què passa?»;
«Té Xina la fina petxina de Xina?»; «Arganchulla, arganchulla
Gallac»; «L'esplèndida vergonya del fet mal fet»;
«Figasantos"fagotrop: un missatge al contestador automàtic, soparem
a les nou». La mesura de l'enginy, algun pic, vessa pel broc, massa
gros. El mateix podem dir del titular d'un diari d'economia,
d'aquests de pàgines de color salmó, arran de les mesures
dràstiques davant la greu situació econòmica argentina: «Medicina
de cavallo para Argentina» (No caldria afegir que Cavallo era el
llinatge del ministre d'Economia).
Una variant de l'enginy, hom el pot trobar amb la rèplica. La
rèplica, ben usada, ràpida, dóna bona mostra de les capacitats
d'observació i d'atenció dels interlocutors. El meu padrí matern en
tenia d'estudiades, per deixar"nos en el dubte o en un carreró,
absurd, sense sortida. Quan ens havíem comprat alguna cosa que a
ell no li agradava, el diàleg prenia aquesta aspecte: "El venedor
estava dret o assegut? "Assegut. "Idò, t'esperava. (Se suposa que
per fotre'ns, el venedor, vull dir). Si la contesta era "Dret. La
resposta: "Idò, et veia venir.
Ara bé, per rèplica la que conten d'un pagès de Caimari, poble
pel qual s'ha de passar quan es va a Lluc a peu. Uns
excursionistes, farem veure que eren ciutadans i «panessillos», un
poc per riure"se'n, li demanen: "Que anem bé per anar a Lluc? (Se
suposa que demanaven si era el bon camí). La rèplica és genial:
"N'he vist de més mudats. Ràpid i precís. Com ho era, l'escriptor
Gore Vidal, supòs que encara ho és, tot i que ja és molt gran, però
molt fi, encara. Un entrevistador, jove i dinàmic, d'una revista de
gran tiratge li demana: "La seva primera experiència sexual va ser
amb un home o amb una dona? La resposta: «No ho sé, era massa
educat per fer preguntes».
Molt sovint els temes dels «baixos», com es diu en mallorquí
col·loquial, no són tractats tan finament. Discutim amb LL. V. si
la paraula correcta és s'engalaverna o s'emperna per usar"la a la
coneguda parèmia: «Quan el de baix s'engalaverna, el de dalt no
governa». La conversa rodola cap a l'abús que en solem fer
d'aquesta casta d'atributs per a l'explicació psicològica o
caracterial de les persones. De tots els adjectius que surten,
triam com els més explicatius, pel que fa als mascles, «era un pixa
fluixa» i «és un bosses tristes». El pare Ginard, a la seva insigne
i immensa obra del Cançoner Popular de Mallorca, no recullí cap
cançó d'aquesta temàtica, no gosà o, com que era frare franciscà,
ja no les hi contaven. Primer en Gabriel Janer Manila, i ara ja una
caterva de gent, proposa afegitons a la glosa gruixada (algunes
conserven una certa finor, sense fer esment de les parts, vegeu:
«Vaig tenir la paciència/ de fer"li d'agenollat/ i el temps que
feia el pecat/ pagava la penitència». La majoria, però, no miren
tan prim: «Sa fia d'en Comasema/ quan la vaig anar a boixar/ amb un
pet me va tirar/ es coions damunt s'esquena». Què hagués fet el
franciscà santjoaner si li haguessin enflocat coses d'aquesta
«suerte»?).
L'enginy i la rèplica prenen un aire especial a les esqueles, ja
que si ho són, enginyoses, la rèplica s'ha de fer des de l'altre
món. José Borràs Serra va deixar dit que a la seva esquela quedàs
escrit el següent: «Ruego que no asistan a mi funeral ni
directores, ni jefes de la empresa, ni antiguos amigos de
izquierdas que ahora son de derechas». A altres jardins d'altri, he
abjurat de dos personatges, que ara citaré, tal vegada per l'abús
que se n'ha fet de la seva collita d'enginy. Em referesc a Groucho
Marx, qui poc abans d'anar-se'n a l'altre món, tenia 87 anys, va
fer seva la idea de Woody Allen: «No tenc cap inconvenient a
morir"me, a condició que pugui assistir, en persona, al meu
funeral».
«Quina hora és? La mort en punt», és de L'hora verda d'en Jaume
Vidal Alcover. És un d'aquests versos, escassos i rotunds, de la
poesia mallorquina (quasi tant com el «T'estim, però me'n fot!»
d'en Miquel Àngel Riera), era, però, que la temàtica dels funerals
i els morts em duia, inconscientment, cap als versos de Gabriel
Ferrater: «Som més lluny que estimar"te. Quan els cucs / faran un
sopar fred amb el meu cos / trobaran un regust de tu». Sempre els
he atribuït a la voluntat que, tant ell com Gil de Biedma, tenien
d'encofrar la seva poesia: «Igual d'intel·ligible, com un lletra de
canvi». Vaja... Els poetes tenen, inesperadament i rarament,
atacades, o glopades, de sinceritat. Quan el compositor musical
Claude Debussy li diu, pensant fer"li una gràcia, al vell poeta
Stéphane Mallarmé: "Mestre, he posat música al vostre poema
«L'Après"midi d'un Faune», aquell li contesta "«Ah sí? Em pensava
que ja ho havia fet jo». Certament. Les obsessions de cadascú
marquen la naturalesa de les nostres expressions. Els poetes, la
poesia. Els matemàtics, la matemàtica. Vegin si no l'epitafi que es
féu gravar Diofant (el dels «problemes diofàntics»): «Déu li
concedí ser un nin durant una sisena part de la seva vida, i
afegint una dotzena part a això, li vestí d'ombres les galtes.
Encengué la llum del matrimoni passada una setena part més...». «Ça
peut être du cinema!», feia dir Bertolucci a un dels actors d'El
darrer tango a París, mentre la seva estimada li deia que el
deixava, obsessionat més en el com ho deia que en el que deia:
l'ofici per davant tot. I si no que li ho demanin a Josep Pla: «No
sent cap il·lusió "ni la il·lusió de les dones, ni la dels diners,
ni la d'arribar a ser alguna cosa en la vida" només sent aquesta
secreta i diabòlica mania d'escriure (amb tan poc resultat), a la
qual ho sacrifico tot, a la qual probablement ho sacrificaré tot en
la vida». Ja ho deia, continuava molt malhumorat, Mallarmé: «Tot
condueix a un llibre».
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.