La Fundació Caixa Sabadell acaba de realitzar una edició
especial d'aquest llibre, una traducció de l'original francès
publicat per Le Seuil (1999) "el qual va tenir una certa
repercussió en l'opinió pública de l'Hexàgon", adaptat a la
situació de la qüestió a l'Estat espanyol. L'autor és Sami Naïr,
politòleg d'una certa anomenada, professor de la Universitat de
París VIII, assessor del darrer govern socialista francès,
actualment eurodiputat i col·laborador habitual de Le Monde,
Libération i El País. L'edició en qüestió acompanya o complementa
el seminari sobre «Fluxos migratoris, política d'integració i
identitat», que es realitzarà a Sabadell de l'11 al 14 de novembre
pròxim, organitzat per la mateixa entitat i que serà impartit per
Sami Naïr, autor també, per altra banda, d'una desena de llibres
sobre problemàtica de les migracions i de les conflictives
relacions Islam"Occident.
La immigració explicada a la meva filla, que en la seva versió
original ha estat criticat tant per l'extrema dreta com pels
progressistes que han considerat que la seva exposició defensava
massa la llei Chevènement, és un llibre "com el seu mateix títol
indica" formalment adreçat a la joventut (malgrat que hi ha hagut
també qui l'ha considerat una mena de manifest electoral de cara a
les darreres eleccions) i, per descomptat, no es pot considerar més
que com una introducció a una temàtica tan complexa i, certament,
difícil de tractar. Al cap i a la fi, com reconeix el mateix autor:
«"el futur dels països d'origen dels immigrants» "els governs dels
quals són òbviament els primers responsables de les condicions
socioeconòmiques que empenyen els seus nacionals a emigrar" «depèn
principalment d'ells mateixos. Nosaltres no els resoldrem els
problemes en lloc seu». Val a dir que tant el desenvolupament
econòmic com la instauració efectiva d'uns nivells mínimament
acceptables de democràcia política i de respecte dels drets humans
poden ser sols ajudats "fins a un cert punt" des de defora. I no
diguem ja, en el cas dels països musulmans, el necessari procés de
distinció i de separació entre allò que pertany a l'àmbit de la
religió i allò que pertany al món material quotidià. Perquè sense
algun tipus de societat laica, amb autonomia d'allò religiós, no hi
pot haver cap futur d'autèntic progrés per a les societats que
conformen l'Islam.
Si ens centram en les migracions entre l'Àfrica i Europa, hem de
partir del fet que resulta inconcebible pretendre resoldre el
problema a partir d'un tancament de fronteres amb pany i clau.
L'autor ens recorda que «el 1960, Europa tenia el 20% de la
població mundial i l'Àfrica el 9%. El 2050 l'Àfrica tindrà el 20%
de la població mundial, i Europa el 7%». Si al desequilibri
econòmic actual afegim unes diferències d'evolució demogràfica tan
marcades, no hi ha fronteres que puguin impedir l'arribada de tanta
gent desesperada. No oblidem, per altra banda, la particular
gravetat de la disminució prevista de la població de l'Estat
espanyol, «el cas més impactant a Europa», com escriu Naïr. Ni
tampoc, en definitiva, que «la immigració pot suposar una resposta
a l'envelliment de les poblacions europees» en general, amb tot el
que això pot suposar de cara al manteniment de les pensions de
jubilació, etc.
Sami Naïr té la virtut de no amagar gens altres consideracions
que també semblen òbvies: «"La base de tota nació, de tota
comunitat, de tot grup, de tota família, consisteix a tenir regles
comunes i exigir que siguin respectades». Això suposa que «de fet,
tota societat és per definició assimilacionista» i que «és una
bestiesa creure que algú es pot escapar a l'assimilació». Tot
garbellat, «l'assimilació és l'acte» "o el procés" «que consisteix
a comprendre i admetre els valors i les lleis de la societat
d'acollida».
Per descomptat, tot el que impedesqui la desitjable assimilació
"que, per descomptat, tampoc vol dir que l'immigrant hagi de
renunciar a la seva llengua, a la seva cultura, a la seva religió",
tant per una part com per l'altra, serà del tot disfuncional pel
conjunt de la societat. Si els immigrants, perquè els hi sigui
impedit o per les raons que sigui, no s'integren i es reagrupen o
repleguen, això «implica sempre una regressió a una «pertinència»
primària, sovint arcaica, lligada a la fantasmagoria de l'«origen»,
de la «sang» i del passat «immemorial». Ara bé, tota aquesta
fantasmagoria impedeix anar cap a l'Altre, bloqueja l'accés a
l'Altre; en una paraula, s'oposa a la universalitat del gènere
humà».
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.