La sida canvia de significat

TW
0

Susan Sontag ens va ensenyar que la malaltia no només és allò que descriuen els manuals de patologia sinó que és també un agregat de connotacions i metàfores. Cada malaltia porta un significat cultural, i així com la tuberculosi representava l'atracció romàntica per la mort, el càncer i els infarts vénen a ser l'expressió patològica de la cultura de l'opulència i de l'estrès. En les dues darreres dècades, la malaltia més carregada de connotacions simbòliques ha estat la sida, però, en aquest mateix lapse de temps, s'ha produït un canvi molt notable: la sida californiana dels primers anys significa, necessàriament, alguna cosa molt distinta que la malaltia que retrata l'informe de Nacions Unides acabat de presentar.

La sida dels primers temps era una malaltia que va ser entesa com a pròpia de col·lectius ben circumscrits (homosexuals i drogodependents), de la qual es podien creure salvades les persones que vivien d'acord amb els cànons de la convenció. D'aquí que se'n pogués fer una lectura cultural en dos sentits oposats: per a uns era un càstig per als que se sortien de la norma, mentre que per a molts d'altres la lluita contra la malaltia va anar molt lligada a la defensa de la llibertat individual a dur la vida que cadascú triàs. Després, les coses s'han matisat, amb l'extensió de la malaltia entre els heterosexuals que no consumeixen droga per via intravenosa. La sida ha anat perdent aquesta càrrega simbòlica, en bona part, també, a causa de les millores en la prevenció i en el tractament. Avui, poca gent pensa en la sida com aquell estigma de malditisme que va donar lloc a llegendes urbanes que es varen estendre per tot Europa i Amèrica: tots tenim un amic que té un amic que, després d'una nit d'amor amb una desconeguda, va trobar escrit al mirall, amb pintamorros, «Benvingut al club sida».

A començaments del segle XXI, la sida és, sobretot, una més de les esquerdes que van eixamplant l'abisme entre el Nord i el Sud i, molt especialment, una més de les lloses que van enfonsant un continent sencer (l'Àfrica negra) en la pura mort per inanició. Com si es tractàs d'una maledicció, una malaltia que primer es va escampar al Nord (fos quin fos l'origen primer), ha acabat pesant sobre les carregades espatlles del món més pobre. Com l'accés a l'aigua o als aliments, la sida és una manifestació més d'un planeta escandalosament dividit en dos. Els 8.000 morts de sida a Europa Occidental, l'any 2001, representen altres tants drames humans i ens recorden la necessitat d'incrementar tots els esforços de prevenció, però la magnitud d'aquesta tragèdia empal·lideix davant els 2.200.000 morts de l'Àfrica al sud del Sàhara. Ens hem de felicitar dels avanços en el tractament de la malaltia, però no ens pot deixar d'escandalitzar el fet que només 30.000 pesones hi tenguin accés, en la regió mundial més castigada. Hi ha xifres apocalíptiques: l'Àfrica subsahariana té el 70% dels casos de persones seropositives, i li correspondrà la immensa majoria dels 68 milions de morts que la malaltia s'endurà en els propers vint anys. Hi ha països (Botsuana, Zimbabwe, Suazilanda, Lesoto) on més del 30% de la població adulta n'està afectada: són països morts, sense futur. La immunodeficiència és adquirida, però és adquirida a través de la pobresa extrema, i, d'entre les infeccions oportunistes, no n'hi ha cap de pitjor que la indiferència davant tot un continent que deixam morir, fora dels límits del mercat global.