TW
0

Al trenc d'alba del dia d'avui, Sant Joan, les forces i influències de la mare natura embruixen tot animal vivent com a signe del pas a l'estació ardent. Tot és possible en aquest moment. Les bruixes són trànsfuges del puig d'Alcadena al castell d'Alaró. I, fins i tot, el sol pot posar"se a ballar. I si es tira a la mar en el precís moment que surt el sol, qui ho faci no emmalaltirà de tot l'any. Els clavells sembrats en aquesta hora fan flors de set colors, si són regades amb set aigües direfents. I les herbes collides en remull d'aigua i oli d'oliva guareixen petites ferides. Els remeis amorosos d'aquest moment són múltiples i variats. Totes aquestes pràctiques, que són ampliacions domèstiques i concretes de les grans influències màgiques que servien de quadrant, de pedra de toc per a poder aprofitar les bones influències i evitar les dolentes s'incluoen en el món de les supersticions i de la política, per suposat. Tant com portar un amulet celta d'aquests que estan de moda, tenir un pòster de l'ídol a l'habitació o no fiar"se d'home de pèl roig o de pedra rodona.

Fa devers 20 anys i al llarg de dos o tres anys consecutius, aquesta nit es reuniren un parell de centenars de persones vora el gorg Blau, on està submergit el poblat talaiòtic d'Almallutx, en una crida a la unitat còsmica. A les fosques esperaven un ovni, un senyal del cel, com a resposta als missatges de pau que mentalment enviaven. Ahir vespre, al castell d'Alaró, es rememorà la festa de la flama que inventà el mateix renaixentista que organitzava eixides a l'era esfondrada que hi ha al costat de la carretera vella de Sineu, on "diuen" que, aquesta nit, senten els carretons de batre que no respectaren el pas d'un viàtic. Mai han faltat fantasmes i cuentistes a Alaró. I ja es conten a cau d'orella algunes de les supersticions del seu batle, que, potser tenguin més a veure amb les radiacions ultravioletes, tan de moda avui en dia, que no pas amb creences esotèriques. Un home en cotxe oficial no es pot permetre certs comportaments heterodoxos.

Una deixeble de Jung aconseguí classificar les bubotes segons les formes de manifestar"se. N'hi ha "diu" de lluminoses, de blanques, sense cap o sense cara, desdoblades o semblants a cares conegudes, guies de morts, ànimes en pena... No en manca de cap tipus de por en aquesta terra. La dama blanca, a la manera de Maria Enganxa que habita cisternes i pous, viu a la fosca i es presenta en aquelles nits tenebroses que arbres i vent canten renous de misteri en vespres de lluna plena. La geganta blanca embruixa els viatgers i els anuncia la mort. També hi havia la por de Puntiró, a la carretera vella de Sineu, que no sé com s'ho farà ara que s'està eixamplant i adreçant. La carretera vella de Sineu no creuava cap poble, quan a Mallorca els pobles tenien fesomia de poble. Tan desèrtica i fosca era que aquell salvatge estiu mallorquí del trenta"sis fou també escenari de neteges oficioses dels camises blaves. Però la por de Puntiró era una al·lota de melenes morenes que et pujava al seient de darrere del cotxe amb mirada espavorida i vestida amb roba militar rompuda i amb descosits que anunciava, de sobte, l'accident que no es podia evitar. Talment com les notícies d'aquesta setmana passada.