Escric abans que Harold Bloom ens visiti, aviso, i espero que
cap dels possibles imponderables faci d'aquest article la crònica
d'un concert suspès. I escric per aclarir"me alguna de les idees
que l'acompanyen, i de les que posseeix una mena de copyright que
li ha permès ser rebut a qualsevol país del món com l'anunciant
previst d'una teoria que el precedeix com el llamp al tro.
El nucli del discurs de Bloom, almenys en la seva versió
divulgativa, és tan indiscutible per les persones cultivades (ras i
curt: les que llegeixen alguna cosa més que anuncis) com
engrescador pels amants de les dificultats: la vida cultural
llangueix, la cultura com a germen de professions està vivint els
últims dies, i la indústria cultural ha esdevingut una excusa
perquè algunes empreses organitzin a qualsevol lloc un simposi, una
taula rodona o un debat a la televisió, tot resolent"hi amb la
mateixa facilitat els problemes d'aconseguir"hi les flors, els
conferenciants, el públic i, com últim ítem en importància, el
tema. En resum: el gran problema de la cultura occidental és que
els supervivents d'aquest estat de coses es posin d'acord, abans
d'esvair"se com a gremi, en una jerarquia de creadors i d'obres que
s'haurien de salvar de la crema, amb el trist problema afegit que
ni tan sols hi haurà una crema. Hi ha un parell de males notícies
més: el nucli metafísic de la cultura occidental ha deixat de ser
el sentit de la vida i ara rau a aconseguir subvencions, els
dissenyadors parlen de Heidegger amb tota naturalitat, els crítics
literaris necessiten una mitjana d'un miler de pàgines per
carregar"se llibres que, de mitjana, no passen de dues"centes, i la
preocupació per l'analfabetisme funcional conviu amb una minoria
d'individus que consumeixen cada any trenta vegades més paper del
que poden llegir. Alguna bona notícia? Poques: el reciclatge del
paper ha fet un servei només comparable al reciclatge de les idees
(dit d'una altra forma: cap idea no és completament estúpida,
perquè el paper on es troba sempre podrà ser reciclat), i la
distància entre els Nobel i el comú dels mortals que com a màxim
fulleja els suplements culturals es redueix dia a dia,
fonamentalment gràcies a l'esforç que fan molts candidats al Nobel.
I una altra cosa, que no sabem si és bona o dolenta perquè és
incomprensible: cada dia hi ha menys lectors encara que cada dia hi
ha més llibres (els que ja existeixen i els molts que es
publiquen). Els serrells: Harry Potter és dolent (del subtipus: a
alguns ens agradaria que se'ns hagués acudit quelcom tan dolent), i
Internet és molt gran (més que una biblioteca, més que les
biblioteques que somniava Borges, més que tot el que no llegirem
mai).
Bloom juga amb avantatges (el del coneixement, el del prestigi,
el d'una obra"riu), i seria pretensiós criticar"lo: el millor que
podem fer és llegir"lo, ni que sigui en les petites dosis de les
traslacions periòdiques dels suplements culturals, o llegir alguna
de les obres que considera imprescindibles per la cultura
occidental i per la cultura humana. (Què és imprescindible és una
altra cosa que ni tenim temps d'aclarir ni esperança en
posar"nos"hi d'acord). La tragèdia és que, posats a especular, no
tothom, ni tan sols la majoria dels occidentals, ni la majoria dels
humans, dirien que Shakespeare o Dante són imprescindibles: totes
les majories que s'han arrossegat pel planeta ho han fet sense la
seva companyia. Bloom ho sap, com tots els qui han sentit una
mínima emoció amb qualsevol escriptura, de Shakespeare, de Dante o
de qualsevol altre geni de primera o de setena categoria, i fins i
tot amb una novel·la de l'oest o amb un diari, perquè només els
lectors, i no els crítics, fan imprescindibles els llibres i els
autors. I tot el que digui Bloom, o qualsevol guru, és vàlid en la
mesura que ens faci llegir més, perquè només la lectura ha fet i
continuarà fent immortals els escriptors. No és la situació ideal
d'un món on la gent camina pels carrers recitant"se de memòria
sonets i llargs fragments de la Divina Comèdia, sinó quelcom molt
més semblant al que queda dels milers de frases intel·ligents que
escoltàrem de Groucho: la imatge del seu bigoti.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.