La política actual de construcció d'aparcaments a Palma ha
promogut un debat ciutadà intens, que ha trobat àmplia acollida en
els mitjans de comunicació locals. Els diversos col·lectius
implicats han expressat el seu parer i han exposat els seus
arguments en defensa d'uns interessos legítims, que en ocasions no
són acceptats o participats per tots els grups o sectors afectats.
A quins usuaris s'han d'oferir principalment?
Com és ben conegut, hi ha tres classes d'aparcaments segons el
tipus d'usuari al qual van dirigits: els destinats exclusivament a
residents del barri on es construeixen, els denominats de rotació,
que ofereixen les seves places a tots els qui lliurement hi vulguin
accedir, pagant la tarifa corresponent, i els mixtes, que
divideixen el nombre total de places entre els dos tipus d'usuari
abans indicat.
En els barris de carrers estrets, amb edificis sense
possibilitat pràctica de disposar d'aparcaments privats, es fa
necessària la construcció d'aparcaments per a residents. Si no es
fan, la barriada esdevindrà gairebé inhabitable. Els carrers seran
quasi intransitables i els pocs aparcaments privats existents només
estaran a l'abast dels qui siguin prou rics per pagar preus
desorbitats. L'exemple més paradigmàtic d'aquesta situació és el
centre històric de Palma. Els no residents hi han de poder accedir,
però ho han de fer utilitzant uns serveis públics eficaços o
caminant. El desplaçament a peu que té l'origen situat als límits
de la ciutat antiga pràcticament mai no exigirà un temps superior
als deu minuts. Hem de pensar que aquesta és la part de la ciutat a
què es dirigeixen per diferents motius un major nombre de ciutadans
cada dia. Els desplaçaments diaris al centre per anar al treball
haurien de poder realitzar-se en transport públic. Ara bé, hi ha
altres desplaçaments al centre que no són habituals i que les
circumstàncies ens obliguen a realitzar necessàriament en un
període curt de temps, com poden ser gestions de feina, accés a
hospitals, administracions públiques o serveis. Igualment en altres
casos en què, si bé disposem normalment de més temps com per anar
de compres, a un cinema... la competitivitat del centre requereix
oferir el mateix nivell de comoditat que les grans superfícies, els
complexos de cinemes... dels afores. És en aquest tipus de
desplaçament no habitual quan els aparcaments de rotació donen un
servei a la ciutat, millorant la qualitat de vida dels ciutadans i
contribuint a incrementar l'activitat social i econòmica, i per
això són necessaris, però sempre com una peça més en la política
global i coherent de mobilitat ciutadana.
És important revisar les ordenances municipals per tal d'obligar
les instal·lacions importants a habilitar a costa seva l'espai
necessari per l'aparcament. Avui dia el Pla General d'Ordenació
Urbana de Palma determina el nombre de places en funció dels m2, de
les localitats, o dels llits en edificis destinats a l'assistència
sanitària... Un bon plantejament hauria de tenir en compte no només
l'edificació, sinó també l'emplaçament, com són els seus accessos,
si està als afores o és accessible a peu, si existeix transport
públic o hi ha la possibilitat de crear una línia nova... Un estudi
particular de cada cas, tenint en compte tots els condicionats
possibles, hauria d'evitar que els voltants dels grans hospitals o
dels estadis esportius es converteixin en un amuntegament inhumà de
cotxes.
Carles Garau Sagristá. President
d'ECO
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.