Aparcaments

TW
0

La política actual de construcció d'aparcaments a Palma ha promogut un debat ciutadà intens, que ha trobat àmplia acollida en els mitjans de comunicació locals. Els diversos col·lectius implicats han expressat el seu parer i han exposat els seus arguments en defensa d'uns interessos legítims, que en ocasions no són acceptats o participats per tots els grups o sectors afectats. A quins usuaris s'han d'oferir principalment?

Com és ben conegut, hi ha tres classes d'aparcaments segons el tipus d'usuari al qual van dirigits: els destinats exclusivament a residents del barri on es construeixen, els denominats de rotació, que ofereixen les seves places a tots els qui lliurement hi vulguin accedir, pagant la tarifa corresponent, i els mixtes, que divideixen el nombre total de places entre els dos tipus d'usuari abans indicat.

En els barris de carrers estrets, amb edificis sense possibilitat pràctica de disposar d'aparcaments privats, es fa necessària la construcció d'aparcaments per a residents. Si no es fan, la barriada esdevindrà gairebé inhabitable. Els carrers seran quasi intransitables i els pocs aparcaments privats existents només estaran a l'abast dels qui siguin prou rics per pagar preus desorbitats. L'exemple més paradigmàtic d'aquesta situació és el centre històric de Palma. Els no residents hi han de poder accedir, però ho han de fer utilitzant uns serveis públics eficaços o caminant. El desplaçament a peu que té l'origen situat als límits de la ciutat antiga pràcticament mai no exigirà un temps superior als deu minuts. Hem de pensar que aquesta és la part de la ciutat a què es dirigeixen per diferents motius un major nombre de ciutadans cada dia. Els desplaçaments diaris al centre per anar al treball haurien de poder realitzar-se en transport públic. Ara bé, hi ha altres desplaçaments al centre que no són habituals i que les circumstàncies ens obliguen a realitzar necessàriament en un període curt de temps, com poden ser gestions de feina, accés a hospitals, administracions públiques o serveis. Igualment en altres casos en què, si bé disposem normalment de més temps com per anar de compres, a un cinema... la competitivitat del centre requereix oferir el mateix nivell de comoditat que les grans superfícies, els complexos de cinemes... dels afores. És en aquest tipus de desplaçament no habitual quan els aparcaments de rotació donen un servei a la ciutat, millorant la qualitat de vida dels ciutadans i contribuint a incrementar l'activitat social i econòmica, i per això són necessaris, però sempre com una peça més en la política global i coherent de mobilitat ciutadana.

És important revisar les ordenances municipals per tal d'obligar les instal·lacions importants a habilitar a costa seva l'espai necessari per l'aparcament. Avui dia el Pla General d'Ordenació Urbana de Palma determina el nombre de places en funció dels m2, de les localitats, o dels llits en edificis destinats a l'assistència sanitària... Un bon plantejament hauria de tenir en compte no només l'edificació, sinó també l'emplaçament, com són els seus accessos, si està als afores o és accessible a peu, si existeix transport públic o hi ha la possibilitat de crear una línia nova... Un estudi particular de cada cas, tenint en compte tots els condicionats possibles, hauria d'evitar que els voltants dels grans hospitals o dels estadis esportius es converteixin en un amuntegament inhumà de cotxes.

Carles Garau Sagristá. President d'ECO