La imatge de l'ecotaxa

TW
0

Divendres passat el PP i els seus aliats empresarials celebraren dos mítings que iniciaren la campanya electoral contra el PSIB. L'endemà, dissabte, la premsa s'hi referí de tal manera com si els mitiners expressassin quelcom més que pures opinions ideològiques i polítiques, i fins i tot a algun se'l qualificà d'«especialista». Una constació que permet dedduir que la batalla de la imatge, si més no mediàtica, entorn de l'ecotaxa, està canviant.

El PP organitzà el seu míting amb el lema «Impuls al turisme». Hi intervenen Jaume Matas, ministre (PP), el director general de Turisme, Juan José Güemes (PP), el diputat balear Joan Flaquer (PP), el president de l'Institut de Qualitat Turística, Eduard Gamero (PP), l'eurodiputat Carles Ripoll (PP) i el secretari de política econòmica i ocupació del PP nacional, Martínes Pujalte, el qual és aquell que du bigotet a l'estil oficialista de fa almanco tres dècades i que s'ha especialitat en sortir davant la premsa a «explicar» els casos que fan pudoreta del PP, com Gescartera i el BBVA: tots són culpa de quan governava Felipe González. És un míting del PP i, per tant, és normal que parlin només els del PP. Però, casualitats de la vida, el mateix dia i al mateix lloc s'organitza un altre míting de la «societat civil» conservadora, aquest amb el lema «Passió pel turisme», en el qual participa la flor i nata de l'empresariat hoteler i turístic conservador, amb el finançament (i seguim amb les casualitats) d'una caixa valenciana. No cal dir que l'aquelarre empresarial, en perfecta sintonia i sincronia amb el míting del PP, va ser un furibund atac contra el conseller de Turisme del Govern balear, Celestí Alomar, i el president Francesc Antich per l'ecotaxa, per ser qui són, pel que representen i, com va dir un dels intel·lectuals perquè simplement tenen una estratègia per carregar-se el turisme, abundant en la perspicàcia analítica tots els intervinents que deixaren a pèl la conclusió de les jornades que va anar a càrrec de la perícia diplomàtica de Pablo Piñero, que digué que cal que «se mati» o «se llevi» Alomar i Antich. Cap de les animalades sortiren del guió previst de l'aquelarre. El que sobta són les informacions de l'endemà. Talment com si els dos mítings polítics fossin quelcom quasi asèptic, neutral i fins i tot cosa d'«especialistes» en turisme. Especialistes? Per la llista de mitiners, tots ells tenen un clar interès directe econòmic particular i/o polític. Això són especialistes? A veure: imaginem que se fan unes jornades sobre prostitució i hi intervenen prostitutes, «xulos», propietaris de puti-clubs i fabricants de consoladors i condoms. Qualcú s'imagina que l'endemà la premsa els qualificaria d'especialistes? Interessats, afectats... sí. Però no especialistes. Un especialista és aquell que estudia, coneix, segueix, analitza, reflexiona i, si és el cas, aconsella sobre un tema, atesa la seva formació i capacitat sobre el particular, sense que hi tengui un interès directe, sigui econòmic o polític. Però els esmentats no serien especialistes en prostitució, serien interessats. Especialistes serien els sexòlegs, psiquiatres, psicòlegs, sociòlegs, metges especialitzats en SIDA i malalties venèries, professionals de serveis socials, policies anti-màfies... Aquests serien especialistes. Els altres, interessats. Simplement. En el cas del turisme a Balears hi ha un nombre considerable d'especialistes. N'hi ha a la UIB, n'hi ha a sindicats, n'hi ha entre professionals diversos... Que constin per les cròniques periodístiques cap d'ells hi era, a l'aquelarre. Natural. Cap especialista en turisme voldria jugar-se el seu prestigi en un míting polític. Així que queda bastant clar, doncs, que res s'especialistes. Interessats, sí. Tant en impulsar l'ofensiva contra el PSIB, com en defensar amb tota la passió de què són capaços els seus interessos privats i particulars. Però d'especialistes, res de res. Així que el tractament mediàtic de l'endemà porta a una clara conclusió: si presidència del Govern va guanyar la primera part de la batalla d'imatge amb l'ecotaxa, el fet que ara els interessats (per raons de butxaca i vots) en atacar la política turística del Govern passin per asèptics professionals i fins i tot per «especialistes» indica que almanco una part del resultat de la batalla de la imatge s'ha capgirat.