No sé fins a quin punt som indulgents amb nosaltres mateixos,
amb els nostres vicis, les nostres poquedats i misèries i, en
canvi, som rectíssims fiscals a l'hora de mesurar la busca dins
l'ull aliè. Dic tot això perquè ara la gent, com a mínim la de per
aquí, se sorprèn de la religiositat musulmana, de la litúrgia que
fan servir i, fàcilment i sense contemplacions, ho anomena
fanatisme. No voldria que ningú pensàs que tenc inclinacions
talibanesques en cap dels sentits amb què la paraula aquesta ha
estat frivolitzada, ni tampoc que sent nostàlgia d'un temps que més
envant mostraré a través d'exemples. Però em sobta que ara la gent,
la d'aquí, se sorprengui de la religiositat dels musulmans i un
mitjà de comunicació publicàs com a destacat d'una notícia que el
detingut a Sant Joan Despí, el tal Brahim, va viure al passeig
marítim i tenia un habitació amb direcció a la Meca per resar. Si
ho va publicar fou perquè entenia que allò podia sintonitzar amb la
curiositat/morbositat dels lectors. Com si aquí no n'hi hagués
hagut mai, de religiositat! O de religiositat amb dedicació
exclusiva!
Sembla que hem perdut la memòria històrica i ningú no es
recorda, dels nostres petits imams, rectorets o vicaris de poble,
vermellencs de galtes, que al seu pas es desfeien amb capades,
besades a l'anell i altres mètodes d'adoració diürna. El mateix
demiürg que t'estenia un certificat d'haver"te confessat, requisit
fonamental "com ara una còpia de la declaració de la renda" per
poder"te menjar les panades amb tranquil·litat i entrar descansat
al regne del cel. Ningú no se'n recorda ja de les preceptives
avemaries abans d'anar a dormir, o sona a serial americà el rés a
la taula, quan abans era un ritual que es donava a totes les cases.
O els rosaris, passats amb contricció, la tele apagada, la ràdio
també, tots els santíssims dies de la llarguíssima quaresma. Ni de
les filles de Maria i altres puritanes que exercien d'acusació
particular quan descobrien que un bergantell i una bergantella
sentien la tibada dels cossos frec a frec. O també de privar"nos
d'anar al cinema el divendres sant per part d'una generació, viva
encara, que ara balla i balla i torna a ballar als clubs de la
tercera edat i no mira si és divendres o si és sant, la qüestió és
ballar no fos cosa el metge, per manca d'exercici, els trobàs una
gota més de colesterol. De confessors que et demanaven, com una
obsessió si t'havies tocat o no i no en parlem si t'havies tocat i
tacat. Ningú no es recorda d'això. És clar que algú pot pensar que
això suposa un endarreriment cultural i de mentalitat respecte als
patrons que guia occident. És legítim de pensar"ho, sobretot si
establim una regla de tres amb el nostre passat i convenim que érem
o ens feien ser fervorosament religiosos perquè portàvem un
endarreriment econòmic i social respecte d'Europa. Però també
podria ser un símbol de preservar la seva identitat, de
perpetuar"se com a poble, de dir no, no al mestissatge, sinó a la
llei de l'embut, a la llei de l'embut que dicta el més poderós, el
que té més diners, el que marca les pautes. També sé que aquest
pensament pot ser del tot retrògrad sobretot si pensam que Franco,
a qui podríem atribuir el nostre catolicisme militat, ens volia
preservar, volia que fóssim la reserva espiritual d'occident. Tot
és possible.
Tanmateix, la situació és complexa i crec que qualsevol judici
que es pugui fer que no comporti un coneixement profund de la
societat musulmana, del seu llibre sagrat és una somera declaració
d'intencions, d'exhibició de prejudicis. Posats a jutjar, ens
podríem mirar a nosaltres mateixos des de l'altre cantó, del cantó
on s'escandalitzarien, o com a mínim se sorprendrien, de veure que
aquí batejam els fills i els feim combregar i ens casam
hipòcritament, sense posar un peu mai més a a l'església, amb
connivència de la Cúria, i per rematar el clau ens entonam uns
funerals d'allò més vitencs, amb panegírics inclosos si pertoca.
Fins i tot, algú podria també jutjar la jerarquia eclesiàstica: per
què anatemitzar el condó, la píndola, l'avortament o la
participació de la dona en els ministeris de Crist quan la dona
forma part paritària de la societat i la píndola, el condó i altres
contraconceptius són moneda corrent... Però sembla que només som
nosaltres els qui tenim capacitat de sorprendre'ns.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.