Crec que ens han venut el tema de les privatitzacions de la
mateixa manera que es ven una enciclopèdia temàtica o un curs
d'idiomes que mai no amortitzarem per manca d'ús. Ens ho han venut
amb la mateixa arrogància amb què truquen a la porta senyors
vestits impecablement, argollats a una corbata tan tovada com
ostentosa i que demanen amb educació refinada si a casa tenim fills
en edat escolar i encara no els has respost com ells ja han estirat
la cadena de la seva lletania particular mentre posen un peu fiter
més enllà de la llinda del portal i tu t'empetiteixes, t'arrugues
per por de semblar insolent i no sempentejar-los més enllà del
replà o de la voravia, mentre ells, disc ratxat, encara declinen
els avantatges immensos d'una obra que t'ensenyen a través d'un
desplegable. Ens ho han encolomat així, amb bones i engatussadores
paraules.
I ho dic perquè allò que han posat com a esquer ha estat que la
privatitzció de certs serveis que abans estaven en règim de
monopoli comportaria per al consumidor, per allò de la lliure
competència, uns avantatges immensos. Vaja que seria com les
lletugues de passat Pasqua que si en compres una te'n regalen una
altra! Però com va escriure el poeta, en aquest cas Martí i Pol,
«Cap dels prodigis que anunciaven taumaturgs insignes no s'ha
acomplert...» O com a mínim en la majoria de serveis que s'han
privatitzat. Per ventura hauríem de fer l'excepció de la telefonia,
o com a mínim, com a usuari així m'ho ha semblat.
Per exemple l'avió. Tothom recorda que quan es va aconseguir amb
remeulos i pregàries que s'apujàs el descompte de resident llavors,
automàticament, les companyies varen apujar, les privades i les que
no ho són tant, l'equivalent a la diferència que ens suposava als
illencs l'increment del descompte. Hi va haver un poc de saragata,
una poc de procés judicial però res més. Si no ha millorat en el
preu, tampoc no s'ha millorat en el servei. Tots hem vist que quan
no ha estat retent "gerundi de retre" han cancel·lat vols i una
companyia privada ha cancel·lat tots els seus vols des de Mallorca
a les illes menors, quan hauria de ser un servei públic de primera
necessitat. El mateix es pot dir dels carburants, que ara es
tornaran a enfilar per l'apujada del barril de petroli i la
competència entre les companyies pel que fa al preu que ha de pagar
el consumidor ha estat més aviat nul·la, i mai no saps si allò que
pagues és el just o algú s'infla com una paparra damunt les nostres
esplugades costelles.
Tot això m'ha revengut perquè l'altre dia vaig sentir que amb la
liberalització "no us podria dir ben bé si això significa
privatització total, campi qui pugui o promiscuïtat total" del
sector elèctric els preus s'apujarien un percentatge que ara no
record però que em va semblar insultant per als meus mundanals
timpans. I això t'ho fan a saber just quan has de pagar la factura
del cor de l'hivern, una de les més saborores que sol arribar.
Tanmateix hi ha un altre apartat a esclovellar. Si la
liberalització de certs serveis no ha comportat una millora en la
competitivitat que hagi tengut una traducció en els preus, haurà
millorat com a mínim en les prestacions. No en la majoria dels
casos. Ja sé que les benzineres semblen supermercats, però jo
justament no acostum a comprar-hi ni una xocolatina. Fa uns anys
vaig veure baixar de l'avió quan ja havíem embarcat una gent molt
empipada que venia cap a Mallorca. El motiu: dúiem més d'una hora
de retard i tot perquè el personal de terra de la companyia
"facturació, etc. era del tot insuficient per als vols que, des del
Prat, aquella companyia havia programat a aquella hora. No fa
gaire, una altra d'aquestes companyies em va tenir deu minuts més a
l'avió perquè només disposava d'un autobús per dur-te de l'aeronau
a la terminal. I va haver de fer dos viatges! El mateix es podria
dir d'una naviliera que, tot i que t'hi fan esser una hora abans,
no té al port de Ciutadella una trista barraca on aixoplugar-te i
molt menys una sala d'espera. Imaginau-vos aquests dies de pluges i
vents quin estar d'àngels no hi feia. El que em sobta de tot això
és que la gent és molt més exigent amb els serveis públics que no
amb els privats. Si això que he dit passàs a una companyia estatal
pública ja hi hauria hagut renou. Si no et donen hora per anar al
dentista privat fins d'aquí a cinc mesos és perquè són molt bons,
ho fan molt bé o qualsevol altra indulgència. Si això passa a la
sanitat pública se'n diuen vergonyoses llistes d'espera. Si hi
hagués 40 alumnes a una classe d'ESO a un institut seria un cas de
massificació intolerable, si hi fossin a un centre privat es
parlaria de qualitat d'ensenyament, tracte personalitzat o calor
humana o qualsevol altra fotesa.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.