Sr. Director,
Em crec obligat a ampliar una puntualització històrica respecte
a l'anomenada Confraria Balear de Cavallers de Sant Jordi que ja
vaig apuntar a la meva carta publicada el dia 29 de desembre passat
en aquest diari. Sense ànim d'endegar cap polèmica, que en tot cas
no defugirem si és necessari en honor a la veritat històrica, deia
que aquesta associació, creada el 1997 per fomentar la tradició i
la cultura balear del cavall i afavorir la preservació de les races
balears, no té cap nexe d'unió amb l'antiga Confraria de Sant
Jordi, malgrat el fet que la denominació d'aquella pogués induir a
error.
I com bé diu el seu president, el Sr. Miquel Àngel Serra Sintes,
en una recent carta apareguda a la premsa, «el símbol de Sant Jordi
és universal, es troba arreu d'Europa i a Àsia menor, i no és
patrimoni exclusiu de cap entitat, institució ni societat», per la
qual cosa tampoc cap entitat, institució ni societat no pot
atribuir-se una història que no li pertany, com erròniament s'ha
estat difonent, sense cap fonament històric. El Sr. Serra Sintes
sembla que no coneix la societat estamental que va existir a
Mallorca. Esmenta l'Allistament Noble de Mallorca del Sr. José
Ramis d'Ayreflor, que és una obra de referència obligada per poder
estudiar el tema, i també ho fa amb la del Sr. Pere de Montaner,
Una Conspiració Filipista.
Ramis d'Ayreflor explica clarament les diferents categories
socials dels relacionats a l'allistament de 1762, i l'origen i
decadència de la Confraria de Sant Jordi, que va donar lloc a la
posterior fundació de la SMAP. Per la seva banda, Pedro de
Montaner, en el capítol III, analitza perfectament tots els grups
socials dirigents que s'impliquen a la conspiració filipista. Em
permet aclarir al Sr. Serra que la Confraria de Sant Jordi estava
formada només per individus del braç noble i comet un error quan
assegura el contrari.
Els nobles, cavallers, donzells i ciutadans militars de Mallorca
eren tots els que integraven el braç noble i, concretament, els
ciutadans constituïen l'estament menor de l'aristocràcia, exercien
càrrecs públics per aquest estament, abans i després del Decret de
Nova Planta, i eren admesos a les Ordres Militars Espanyoles, com a
la SOM de Sant Joan, de la qual cosa n'hi ha infinitat d'exemples.
N'hi ha prou de fixar-se en allò que exigia la Novíssima
Recopilació, Llibre XI, títol XXVII, llei XXII, sobre les proves de
noblesa, que entre moltes altres esmenta especialment per a
Balears: «Els Ciutadans de Mallorca», igual com a Catalunya i a
València, que els distingeixen dels altres estaments de la
noblesa.
La cèdula de Lluís I sobre distinció de quatre classes de nobles
a València, donada al Buen Retiro el 22 d'agost de 1724, i que per
extensió afecta tota la Corona d'Aragó (per tant inclou Mallorca),
intenta unificar els criteris de les diferents situacions
nobiliàries del Regne de València i la Corona de Castella, i
disposava que generosos, cavallers, nobles i ciutadans d'immemorial
s'equiparassin als gentilhomes de sang i solar conegut castellans,
i que els ciutadans insaculats amb oficis honorífics, a les ciutats
de València, Alacant i Sant Felip, ho fossin amb els gentilhomes de
privilegi. A Mallorca aquesta equiparació no es va produir, i es va
seguir amb l'antiga denominació fins al Decret de Confusió d'Estats
de 1836.
La prova de noblesa a la Confraria de Sant Jordi, té raó el Sr.
Serra, s'obviava, ja que era notori qui pertanyia als diferents
estaments de la noblesa, i n'hi ha prou de llegir les llistes dels
cavallers que van pertànyer a aquella, publicades per diversos
autors i també en el Llibre de Cavalleria de les Illes Balears.
Esperant que hagi quedat degudament aclarida aquesta qüestió, el
saluda atentament,
José Francisco de Villalonga i Morell,
secretari de la Unió de la Noblesa de l'Antic Regne de
Mallorca.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.