Haureu sentit a dir que els professors de secundària, d'uns anys
ençà, tenim sèries dificultats per a desenvolupar la nostra feina
amb l'eficàcia que es demana a un sector estratègic per a un país
com és l'educació. Sembla que, deu anys després d'aprovar-se la
LOGSE i un cop estesa la seva aplicació a tots els centres escolars
de les Illes Balears, podem ja valorar l'experiència que ha suposat
la universalització de l'ensenyament fins als setze anys.
Desconec si, a nivell d'Illes Balears, s'ha fet un estudi que
avaluï l'aplicació de la llei marc comptant amb tots els factors
especials que incideixen en el nostre món educatiu. El que ens ha
dit l'Institut d'Avaluació pel que fa al fracàs escolar a les
Balears requereix de més contextualització de la que li donaren els
experts que l'elaboraren. Deia que, tot i no conèixer estudis
propis, no és mala de fer una fotografia del que passa a les
nostres escoles atenent-nos a les opinions dels que hi treballam, a
la normativa que s'ha anat publicant almenys aquests dos darrers
cursos i al que veim en el dia a dia. No crec que sigui gens
exagerat parlar de problemes d'indisciplina, de manca d'interès per
part dels alumnes i les seves famílies, de diferències substancials
en la problemàtica dels centres públics i dels centres concertats i
desànim en el professorat.
On són les causes d'aquest daltabaix? Evidentment són múltiples
i de vegades males d'aïllar per poder abordar la seva anàlisi i
correcció, però ara en voldria apuntar una que resideix en una
confusió conceptual que hauríem de mirar de superar. Universalitzar
l'ensenyament, que és el mateix que fer arribar l'ensenyament a
tothom, és una fita lloable que honora a la societat que fa
esforços per aconseguir-ho. Ara bé, universalitzar no és el mateix
que homogeneïtzar, que fer a tothom igual. La LOGSE sosté que un
dels seus principis directors és atendre la diversitat de
l'alumnat, un alumnat amb capacitats diferenciades, interessos
diferents i procedències socials i geogràfiques molt allunyades una
de l'altra. Volguem o no, aquesta heterogeneïtat crea problemes
dins les aules encara que amb això no vull dir que el problema
sigui moralment rebutjable; el problema, si de cas, ha de ser
encarat amb voluntat de superació. El problema, doncs, hi és i el
govern "i ara parl del govern d'Espanya que és qui es disposa a
normativitzar sobre aquest assumpte" no pot resoldre el problema
ell tot sol, encara que sí que li correspon dissenyar les
estratègies i és responsable del seu èxit o fracàs. S'equivocarà si
fa com ha fet amb la llei Orgànica d'Universitats. Hores d'ara
sembla que la resposta que proposa la LOGSE "tothom a la mateixa
aula, amb petites excepcions, i establir diferents ritmes de
treball segons els alumnes" no ha donat fruits, i són uns quants
els que s'hi ha trencat el cap pensant com fer-ho. De fet, la
fotografia que mostrava al principi de l'article és la conseqüència
clara d'una mala administració i gestió de la diversitat de
l'alumnat.
Com que no n'hem sabut sortir, parlam de fracàs escolar volent
dir amb això que és el sistema educatiu "administració, pares i
professors" qui ha fracassat i que l'alumne i tots en general en
som les víctimes. Arribats a aquest punt, hem començat a sentir
rumors, a veure informes i enquestes "tots ells fets amb alguna
intenció no sempre del tot pedagògica" que apunten cap a una
reforma de la LOGSE. Serà una llei "la llei de qualitat del sistema
educatiu" que aquest mes ha d'iniciar el seu tràmit parlamentari.
No sé si sabrem aprofitar l'ocasió que tendrem a les mans. No vull
ser pessimista, però crec que no tothom arribarà a la discussió amb
la intenció de regenerar l'educació en general i l'escola pública
en particular que és la més malmenada en aquest afer.
Diuen que aquesta llei establirà dos itineraris pels al·lots de
14"16 anys. És prest per emetre una opinió amb coneixement de
causa, però, en principi i si es fonamenta pedagògicament, no
pareix una mala idea. De fet, d'una manera o l'altra i així com
podem això és el que s'assaja a molts de centres amb resultats que
segurament encara és prest per avaluar.
Els itineraris educatius s'han de prendre amb el consentiment de
les famílies, el coneixement dels al·lots i la implicació del
professorat. No és fàcil encertar amb el mètode més eficaç, però sí
que s'ha d'assajar un mètode que s'ajusti al principi de fer"lo
humà, volent dir amb això que ha de ser un mètode que resulti
creïble, que superi el desànim dels docents, que s'adapti també als
alumnes desmotivats i que doni a les famílies i a la societat en
general garanties que els nostres joves trobaran vies de promoció
personal i social. Si fins ara no ha funcionat un currículum "el
mateix per a tothom" sembla lògic provar de flexibilitzar-lo
garantint a tothom l'accés a unes competències bàsiques que ja
tenim perfectament delimitades en estudis propis de les Illes
Balears. Si l'assoliment d'aquestes competències bàsiques és el que
necessita tothom, anem a exigir-ho i aquells que per interès,
capacitació o motivació poden aspirar a més altes cotes de
coneixement que puguin seguir uns altres ritmes d'aprenentatge que
els donin satisfacció a ells i a la societat. L'únic problema que
jo veig en l'establiment d'aquestes vies resideix en com
s'organitza l'escola per donar aquest servei, perquè seria una
pèrdua de temps i energies crear dues tipologies d'escola que es
girassin l'esquena una a l'altra. Això sí que seria segregar, però
crear vies que tractassin amb garanties d'èxit d'atendre a tothom
seria una forma eficaç d'atendre la diversitat i sobretot, i ara
per ara, seria l'única via eficaç per mirar de compensar el
descrèdit de l'ensenyament públic que és on la societat ha abocat
més esforços per garantir la universalitat de l'educació. És més,
en aquesta decisió curricular, ha de pesar substancialment
l'orientació que el professorat fa de l'alumnat i així dipositam
confiança en els professionals que són els més capacitats per
decidir rectificacions en la trajectòria de l'alumnat.
Exposades així les coses, pareix que en els propers mesos ens hi
jugarem molt pel que fa al nostre sistema educatiu; estaria be que
tots ens carregassim de sentit comú i generositat per mirar de
sortir-ne; que les decepcions no ens facin perdre el seny.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.