TW
0

Ahir s'havien de jugar uns quants partits de competició europea suspesos en el seu dia amb motiu dels atemptats de l'11 de setembre. Supòs que es varen jugar i esper que en tots els casos guanyàs el millor. Sigui com sigui, la jornada d'ahir permetia que el futbol europeu recuperàs la normalitat establerta en el calendari. Recuperar la normalitat és una tasca especialment complexa, sobretot si s'han posat en marxa tots els dispositius per anihilar l'enemic. El futbol és de les activitats que més aviat es recuperen de les ferides polítiques i bèl·liques. Les persones tenim unes reserves incommensurables d'amor a la vida, ens hi aferram fins al darrer eco d'esperança. Els novaiorquesos també fan per la vida, miren de reinstal·lar-se en una quotidianitat difícil, sobre la qual planen no pocs interrogants. Però la vida és un afer del dia a dia, la vida té el seu hàbitat natural en la rutina de les hores, en la successió de les estacions, en la desfilada compassada dels anys.

Per què, doncs, el cineasta Martin Scorsese ajorna fins l'any que ve l'estrena de Gangs of New York? Diu que aquest ajornament és una prova de sensibilitat, ja que l'acció de la pel·lícula transcorre en aquesta ciutat en uns moments històrics especialment difícils. Si era ben vist fer aquesta pel·lícula abans de l'11 de setembre, per què ara estaria mal vist estrenar-la és una pregunta que segurament trobaria resposta en un territori en el qual conflueixen tota mena de sentiments patriòtics i d'actituds que fan «explicables» certes formes de censura i d'autocensura. Allò que es pot deduir de la decisió de Scorsese i de les seves declaracions té més a veure amb aquestes formes de censura social que no amb la sensibilitat. Va contra la sensibilitat posar davant els ulls de les persones determinats episodis del passat de la seva ciutat?

La resposta seria que no, i que aquí s'ha confós sensibilitat amb un sentiment al qual no sé posar nom, però sí que m'atreviria a posar-li substantiu en funció d'adjectiu: bleda. Diríem que és una bledada? No sé si el meu amic Joan Obrador em renyaria per aquesta llicència al marge de qualsevol prudència diccionarial (i per aquest adjectiu?).

Perquè si el que volem tots, i els novaiorquesos els primers, és recuperar la normalitat, no fa falta que ens amaguin allò que, en circumstàncies normals, ens mostrarien.

De tota manera, no és del tot descabdellat pensar que, en la presa d'aquesta decisió, hi hagin intervengut condicionants aliens al món dels bons sentiments i a les múltiples formes de censura. Potser les persones ara no estan d'humor per anar a veure una pel·lícula que els conta certes coses del passat? Això s'entendria molt bé. També s'entendria el contrari. Però ja seria una qüestió de taquilla, una estratègia comercial disfressada d'actitud humanitària. I tots, els novaiorquesos primer, hauríem de ser molt escrupolosos amb els sentiments de les persones que han rebut una forta sotragada de la història. És millor, perquè els nord-americans cicatritzin les ferides, que no s'estreni una pel·lícula de gàngsters? L'estat d'ànim de les persones afectaria les recaptacions en taquilla? Com que no hem d'anar a fer judici d'intencions, deixem-ho en la possibilitat d'un error: per a la tornada a la normalitat, una pel·lícula de gàngsters no és cap entrebanc.