TW
0

El sentit comú imperant a les societats europees més avançades del segle XXI tendeix molt més a protegir que no a destrossar. A Palma, emperò, s'estan invertint del tot els termes. D'aquests casos, n'hi ha a balquena arreu arreu de la ciutat. Però bé s'ho paga fixar-se en un d'aquests, que arriba a ultrapassar els límits infinits de la més resistent capacitat de suportar un embalum tan gros de malifetes.

Qui s'acosti aquests dies als voltants del centre cultural i comercial de s'Escorxador, si vol tenir i mantenir dos dits de front i una mica de seny dins el cervell, podrà comprovar, en viu i en directe, la gran barrabassada que comporta l'arrabassada d'arbres que s'hi està fent al més pur estil d'Atila. Com era d'esperar, un bon grapat de gent espavilada s'ha deixondit de debò i ha convidat tothom a concentrar-s'hi, (dilluns i dimecres, a les 10 del matí), per veure d'aturar tanta destrossa. No n'hi ha per manco. L'Ajuntament de Palma ha concedit la llicència oportuna perquè s'instal·lin a les zones públiques del recinte de s'Escorxador «cinc elements desmuntables per a ús indeterminat» (dit en unes altres paraules més planeres, perquè hi funcionin cinc negocis no se sap molt bé de què). I és precisament ara, justament ara, quan s'ha vist que els arbres, que s'hi havien plantat fa uns 10 anys, molesten massa. I jas destral, que aquí fas nosa! Per si això no bastava, en aquests mateixos dies s'Escorxador sembla escorxat, panxa enlaire i ventre fora. Síquies per ací i per allà, fonaments de formigó, tuberies de plàstic multicolors, munts de pedres i de terra, maquinària, pols, obrers... per fer-hi què? Per instal·lar-hi aquells «cinc elements desmuntables per a ús indeterminat» (que, si de veres ho fossin, no deuen valer tant com els solidíssims fonaments que els han de suportar, ni prop fer-hi).

Ara bé, qui s'atreveix a pensar que s'Escorxador és un edifici emblemàtic? Qui gosa recordar que s'Escorxador figura al catàleg de protecció d'edificis singulars amb la màxima qualificació A2? Qui pretén escampar als quatre vents que s'Escorxador és una de les obres modernistes més avantguardistes d'un excel·lent arquitecte mallorquí que s'anomena Gaspar Bennàsser?

Qui s'atreveix a fer res de tot això, no fa més que beneitures! Deu pensar i creure el promotor d'aquestes obres.
Com també deu creure i deu pensar que no ha de fer tant de mal, a s'Escorxador, empeltar-li els afegitons d'aquests «cinc elements desmuntables per a ús indeterminat». Com en sap, de molt, de corregir errors de savis aquest Ajuntament que tenim ara!

Cecili Buele i Ramis. Palma.