Encara que tenim una certa tendència a simplificar-la "per a
poder entendre-la millor, per a poder copsar-la i manejar-la amb un
mínim de desimboltura" la veritat és que la realitat se'ns presenta
sempre d'allò més plural. Amb la poesia ens passa poc més o manco
el mateix. Així, tot intent de definir-la de manera unívoca i
definitiva, per sempre més, està condemnat a fer-ne una caricatura.
No hi pot haver una definició única i exclusiva de la parenta
pobra. La mateixa denominació o qualificació de «parenta pobra» és,
òbviament, prou parcial, sols fa referència als altres gèneres
literaris i a l'escassesa de mercat amb la qual s'enfronten les
editorials a l'hora de publicar-la, en definitiva al fet massa
constatat que els únics lectors de poesia som els propis
poetes.
En qualsevol cas, hi ha una vertadera gernació de definicions de
la poesia i, en certa manera, totes resulten més o manco vàlides.
Almanco per a un determinat tipus de poesia. Ara bé, això no vol
dir que totes aquestes definicions siguin per igual aplicables a
qualsevol llibre de la parenta pobra.
Òbviament, aquesta pluralitat de definicions obeeix a una
diversitat de tipus o de menes de poesia. Centrant-nos sols en la
poesia com a gènere literari "ja sabem que hi ha poesia visual,
etc." hi ha una poesia elegíaca del tot girada al passat "«Se canta
lo que se pierde», que recordava Juan de Mairena", de la qual, per
exemple, l'obra de Joan Alcover en seria un exemple claríssim. Hi
ha també una poesia que pretén exclusivament la creació de bellesa,
que concep el poema com una mena de joiell verbal i el quefer del
poeta com un delicat treball d'orfebreria, per al qual les
regularitats i els constrenyiments mètrics i estròfics són
absolutament essencials, fins al punt de considerar "en alguns
casos extrems" que si no hi ha forma mètrica no hi pot haver poema.
Relacionable amb aquesta, hi ha la poesia pura "la de la Prose pour
des Esseintes de Mallarmé, Le Cimetière marin de Paul Valéry o les
Estances de Carles Riba" i l'hermetisme afamegat d'Eugenio Montale
i els seus companys de corda. Hi ha també "o hi ha hagut, i qualque
dia pot tornar la moda (que ha estat certament molt més que una
moda)" poesia social, a les o als antípodes; segons aquest punt de
vista, tota poesia o tota literatura que no estigués al servei de
la revolució no seria més que una manifestació petitburgesa. Com hi
ha també una poesia eròtica, homosexual i heterosexual "més el
primer que el segon, si va a dir ver" per a la qual la seva força
vendria del desig o de l'experiència eròtica, acomplerta o no.
Darrerament, és un dir, igualment ens hem trobat amb una poesia
intel·lectual "concebuda com un mètode per a acostar-nos una mica
més a la realitat, un mètode que podríem considerar paral·lel als
de la ciència, la filosofia o la mística", provinent del món
anglosaxó, que algú fa remuntar a Coleridge, la manifestació més
potent de la qual serien els Four Quartets de T.S. Eliot; una
poesia de l'experiència, que també ens ha arribat del món
anglosaxó, etc., etc. I ens deixam dins el tinter la "primera en el
temps" poesia èpica, la poesia mística d'un Juan de Yepes, d'un
Gerard Manley Hopkins o d'un Dylan Thomas, entre moltes altres,
segons les actituds (clàssica, barroca, romàntica, etc.).
Però ara no es tracta de fer cap repàs de tots els distints
tipus de poesia o dels seus continguts o objectius, tots ells "sens
dubte" amb la seva legitimitat. El punt al què volem arribar és
senzillament que la realitat concreta dels textos o dels poemes o
dels llibres és encara molt més complexa, perquè segurament allò
més normal és que aquests participin de diferents tipus a la
vegada. El poeta, quan ha agafat un mínim de pràctica, no està
disposat a renunciar a res ni a limitar-se dins cap rodera. I fa
bé, per descomptat. Allò que trobam sense cercar-ho és, tal vegada,
el que ens pot complaure més. I el que ens pot mostrar nous camins
i com continuar, eventualment, fent camí.
Un exemple d'aquesta pluralitat de plantejaments pot esser el
darrer premi Ciutat de Palma, El foc del glaç, de Miquel Mestre,
que acaben de publicar conjuntament Moll i Proa. En efecte, ens
trobam amb un llibre unitari sens dubte "on es percep, en aquest
sentit, la influència de Salvador Espriu" però amb dues parts
formalment molt diferenciades: setze poemes en vers curt sense
especial configuració estròfica i setze sonets, uns i altres molt
treballats. Però encara crida més l'atenció que una forma tan
eminentment renaixentista i nostra com el sonet sigui emprada al
servei de formes de pensament oriental tan característiques com el
taoisme i el budisme predicador de la nodualitat. Nodualitat que,
certament, està en contra de la pluralitat que acabam de comentar.
La qual cosa ens recorda que una altra definició molt breu de la
parenta pobra podria ser o és: missió impossible. Miquel Mestre
n'és ben conscient.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.