«¿Sap en què va consistir la Revolució, senyor Grapain? Que es
va trencar el pacte de la mútua mediocritat, que és el que sosté
les nacions, i vam degenerar cap a la mesquinesa, aquesta petitor
que som tots quan no se'ns aplica un correctiu, si és necessari a
xurriacades. ¿I sap en què va consistir l'Imperi napoleònic? Doncs
a restablir un pacte, però degenerat cap a l'altre vessant: fer"nos
creure que tots érem uns genis. I això tampoc no funcionà perquè la
supèrbia és ridícula per excessiva. Només el mediocre creu
veritablement en ell mateix. El que ens cal és progrés, i aquest
només prové de l'egoisme, o sigui, del pacte de submissió de la
mediocritat».
Aquesta tirada l'amolla la comtessa Sophie"Louise Dupont de
l'Étang, la viuda del general Dupont, a Honoré Grapain, el redactor
del manuscrit, un dels dos personatges polars de la novel·la, quan
aquest va a veure"la per a tractar d'arreplegar informació sobre
Gerard de Fleury, l'altre extrem de la polaritat principal, el qual
es va desvetllant com una mena de mercurial superego, sense que mai
acabi de definir"se del tot, perquè en definitiva es troba a l'ull
del fibló i, com escriu Grapain, «ni jo ni ningú arribarem a saber
mai el que som nosaltres ni el que és el món que ens engoleix». Cal
subratllar, de més a més, que el narrador que fa tan decebuda
confessió no es limita en absolut a les peripècies sofertes a
Cabrera, ans també s'esplaia en les conseqüències terribles de la
desfeta de Bailèn, per exemple, i la mortaldat dels presoners
francesos als pontons de la badia de Cadis.
I és que al seu darrer llibre, L'Emperador o l'ull de vent,
Baltasar Porcel no s'està tampoc de judicar críticament uns fets
històrics, ni d'utilitzar o emprar com a personatges de la novel·la
figures com l'esmentada viuda del general Dupont "per cert, un dels
personatges que resulten més aconseguits" o el pensador i polític
Alexis de Tocqueville, l'autor del famós estudi De la Democratie en
Amérique, que apareix com el gran acusador que va ser tant de la
Revolució i de Napoleó Bonaparte com del seu nebot, el president
Lluís Napoleó, esdevingut després Napoleó III.
Però que ningú no es malpensi que l'aparició d'aquests
personatges històrics afeixuguin gens ni mica el fil de la
narració, ni tampoc que L'Emperador o l'ull de vent es limiti sols
a ser una novel·la històrica. De més, d'una part convé no oblidar
la reivindicació que d'aquest gènere ha fet Georg Lukács en el seu
important estudi La novel·la històrica. I encara, de l'altra, com
taxativament ho indica Grapain, «tots els temps del temps al mateix
temps» és el que ocupa de bon de ver la seva atenció i el que, en
conseqüència, ocuparà també l'atenció del lector. D'aquí la imatge
de «l'ull del vent», ja des del mateix títol, a la qual es torna
una i altra vegada, com quan el mateix narrador declara «el que a
la fi he escrit en aquests fulls és un dietari del pas del vent».
En darrer terme, Baltasar Porcel, més que plantejar cap ideologia
concreta o voler crear uns personatges "més que limitar-se a
exposar unes idees i donar testimoni d'uns fets concrets", ha
plantejat de manera punyent un grapat d'interrogants, en
consonància amb el dictum de George Steiner: «La literatura
concentra i concreta els misteris del significat que preocupen
fonamentalment al filòsof». I això mantenint en tot moment
l'interès constant de l'argument "el llibre es pot llegir també com
una novel·la d'intriga", exposat, com de costum en ell, amb un
llenguatge depurat i enèrgic, de gran qualitat literària però, a la
vegada, d'allò més viu i llampant.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.