Dilluns passat IBM va presentar una nova versió de la seva
tecnologia contra la lliure distribució de música a través
d'Internet, en el que sembla ser un primer moviment, més o menys
seriós, contra el desgavell, per a la indústria musical, que suposa
l'existència de servidors, com Napster o Gnutella, que permeten
l'intercanvi directe entre usuaris d'arreu del món de tota casta de
música codificada en mp3. Les controvèrsies sobre els drets d'autor
i de còpia que les tecnologies digitals han generat, tenen el seu
origen en el fet que amb aquestes tecnologies és possible realitzar
còpies amb la mateixa qualitat que l'original a un cost molt baix.
Com que els drets d'autor i els de còpia s'han cobrat sempre junts,
està resultant molt i molt difícil adaptar els canals de
distribució i comercialització a la desaparició o perduda de
rellevància del cost de la còpia. El que està passant amb la música
codificada en mp3 seria un exemple paradigmàtic d'aquestes
dificultats, ja que avui ha esdevingut una pràctica corrent i a
l'abast de gaire bé qualsevol economia la fabricació de CD de
música, amb la mateixa qualitat que els comercials, construïts a
partir de música obtinguda a través d'Internet, recodificada en el
format estàndard dels discos compactes i estampats amb una
enregistradora casolana. Tot això sense tenir en compte la simple
còpia directa de disc, un de cada tres dels que es produeixen, que
també es pot fer amb aquestes enregistradores: tot plegat amb un
equipament de devers quaranta mil duros i per trenta duros per cada
disc compacte verge.
Tanmateix, hi ha analistes que veuen molt de coratge en els
esforços d'IBM, però que manifesten el seu escepticisme sobre la
seva viabilitat. I és que el problema és de difícil solució ja que,
com tantes d'altres vegades, s'han de satisfer requeriments que són
incompatibles. D'una banda hi ha la pretensió legítima dels
diferents sectors de la indústria de la música que reclamen un
sistema de distribució que els permeti mantenir el negoci i seguir
donant de menjar a moltes famílies: creadors, productors,
distribuïdors i altres. De l'altre costat hi ha els consumidors que
s'han enllepolit amb la possibilitat de poder obtenir de forma
instantània qualsevol peça de música que els pugui venir al cap,
amb la mateixa qualitat que la que troben en els productes
comercials que poden comprar. En aquest context, resulta tan fàcil
com inútil fer crides a la responsabilitat d'aquests consumidors i
recordar que la seva pràctica condueix de forma irremeiable a la
desaparició de la indústria que ha fet possible que existeixin els
enregistraments tan apreciats pel seu esbarjo personal. Es tracta,
per consegüent, d'aconseguir canals de distribució amb les
facilitats que presenten els associats a servidors com Napster o
Gnutella (i d'altres) però que, a la vegada, permetin assegurar el
pagament dels drets d'autor i d'enregistrament en una quantitat
suficient per tal de mantenir la indústria necessària per la
producció d'aquests enregistraments. I aquest és un problema que es
pot encarar de, almenys, dues maneres diferents, una bona i la que
proposa IBM i que consisteix en incorporar restriccions als
enregistraments de tal manera que segueixi essent possible la seva
distribució per Internet, del productor al consumidor, però que per
l'intercanvi entre consumidors estigui limitada la capacitat de
reproducció a una sola vegada o una petita part de la peça. Dit
altrament, la codificació ha de ser de tal manera que la primera
còpia, la que rep el consumidor que paga per ella, sigui bona, però
que no pugui anar més enllà, d'una forma similar al que ara diuen
que passa amb els DVD. Diu l'experiència que, entre les hackers i
el rebuig dels usuaris, un sistema d'aquesta classe té molt poc
futur. Per contra, ja des dels inicis de l'expansió de les
tecnologies digitals, hi ha una tendència que aposta per combatre
la possible mort d'aquesta indústria amb imaginació, fent servir
totes les possibilitats que la comercialització de productes
associats a la música hi ha avui en dia. Diuen els defensors
d'aquesta tendència que cal substituir el preu de la còpia, que
abans es feia servir per cobrar també els drets d'autor, per la
venda de camisetes, entrades per concerts en directe i un llarg
etcètera de coses que permeti al comprador distingir-se del que
només té la simple còpia il·legal. Aquest és un experiment que ja
han fet alguns grups mítics, com Grateful Dead, i del qual en vam
poder tenir un relat en directe per part d'un dels seus lletristes,
J. P. Barlow, aquí a Palma, l'any 1996. No podrem dir que no ens ho
hagin explicat d'hora.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.