Les xarxes de la informació han accentuat un procés de
globalització de l'economia i no solament del transport de
persones, que va ser l'inici de tot el moviment facilitant el flux
d'intercomunicació dels creadors i augmentant el risc del
mestissatge cultural. Però gràcies a aquesta nova forma de cultura
i als seus suports tecnològics podem afirmar que el nou segle veurà
augmentades les formes de protecció del patrimoni cultural ja que
hem de trobar un nou espai per veure que en la xarxa de les xarxes
es pugui emmagatzemar les noves formes de protecció del patrimoni
cultural en totes les seves formes. L'única diferència o, més ben
dit, controvèrsia que podem trobar a l'hora de desenvolupar les
noves formes de comunicació i d'intercanvi cultural és que el seu
suport tècnic i físic entri en conflicte amb el medi ambient i
sigui una font de risc per al desenvolupament sostingut de la
natura que ens envolta i així posi en perill el patrimoni natural i
la reserva de la biosfera entrant en conflicte amb tot el planeta
ja que la interacció ecològica és l'únic punt on es pot donar per
cert el concepte de globalització universal, facem el que facem
aquí en el nostre espai natural pot tenir efectes a l'altra punta
del planeta, qui no recorda els tords radioactius que venien de
Txernòbil.
Dins la societat de la informació que vivim és imprescindible
que es creïn bancs de dades i bancs d'informació on estructuralment
es pugui cercar desenvolupar i bolcar la informació per així poder
ser compartida. No obstant això i en segons quins aspectes hem de
crear també mesures per a la protecció i seguretat de certes
informacions que poden resultar perilloses. Aquí és on les
organitzacions nacionals de proteccions dels drets d'autor s'han de
modernitzar per englobar les noves formes de comunicació, eines
telemàtiques per exemple, i adequar en molts de cops les seves
maneres i legislacions obsoletes al nou camí de la modernitat per
tal de protegir de millor manera la creativitat dels artistes d'una
banda i els empresaris culturals que de bona fe compleixen amb
totes les seves obligacions fiscals per complir amb la societat i
penalitzar d'altra banda els pirates que utilitzen les còpies
fraudulentes per tal d'enganyar la gent oferint una qualitat menor
i empobrint l'artista i tota la societat ja que el concepte
solidaritat és un concepte oblidat en les seves ments.
No obstant aquesta protecció, pot dur certs riscos ja que si
solament ens limitem a protegir les formes de producció de cada
nació i a bloquejar l'entrada d'altres podem d'alguna manera
empobrir el sistema i el sistema de prestacions i contra
prestacions culturals es veuria perjudicat.
Un exemple clar del que volem dir està en la indústria musical,
o l'audiovisual, ja que molts dels drets d'autors i de les
produccions estan en poques mans i drets d'autor i tècnica també no
van acompanyades.
Aquestes noves tecnologies han obert dins el camp de
l'antropologia i de la sociologia cultural uns nous camps de
relació fins ara mai entesos o imaginats; el que ara ens sembla, a
alguns, una qüestió quasi bé quotidiana, no podem oblidar que el
nivell d'usuaris d'Internet o el nivell de famílies que tenen un PC
a casa seva ha augmentat de forma considerable, les xarxes digitals
o la fibra òptica donen noves possibilitats a la velocitat de
comunicació i s'han substituït noves formes a les societats
desenvolupades, el correu tradicional per l'e"mail o correu
electrònic, que dóna un cert aire de fredor a la comunicació a la
qual ens haurem d'anar acostumant. Però d'altra banda ens dóna la
possibilitat d'augmentar el nostre nivell de llibertat ja que a
major grau d'informació, millor elecció farem ja que estarà basada
en el coneixement.
Preservació i evolució van de la mà i han de ser utilitzades les
tècniques modernes per poder donar un aire nou a la vella visió del
món sense perdre de vista les arrels per així saber d'on venim i on
volem arribar.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.