Abans d'anar-me'n de vacances, vaig publicar un article titulat
«El pecat se pot dir...», on parlava de la susceptibilitat dels
escriptors davant les crítiques, públiques i privades. Un lector
distret se podria pensar que, dels escriptors, no en tenc una
opinió gaire bona, quan justament jo deia que sent per ells una
benvolença. Voldria que l'escrit d'ara fos un complement de l'altre
per desfer qualsevol malentès.
Per començar, he de dir que la creació artística en general, i
per tant la literatura, tot i la seva proliferació (només heu de
mirar els mostradors de les llibreries), em sembla que té qualque
cosa de prodigi. Assistir al procés de creació d'una obra literària
aconseguida, ja no dic genial, deu esser una experiència fascinant.
Per això no voldria perdre per res l'ocasió, si mai se presenta,
d'esser-ne testimoni directe. D'aquí el meu interès per la
personalitat i l'activitat dels escriptors.
És cert que avui se tendeix a donar cada vegada més importància
al paper del lector en la comunicació literària, i aquesta
importància té una justificació teòrica clara. Un dia per ventura
m'animaré a parlar-ne, però avui continuaré ocupant-me dels
escriptors. Al cap i a la fi, sense un text creat per un autor,
aquella comunicació no seria possible.
Abans de continuar, no serà de més precisar quina classe
d'escriptors és la que tenc en el pensament i la hi tenia quan
escrivia l'article anterior. D'escriptors, n'hi deu haver de moltes
espècies, molt difícils d'ordenar en una classificació exhaustiva.
A mi m'interessen quasi totes, però més que cap altra, la dels que
escriuen per necessitat d'expressar-se, perquè tenen coses a dir.
Entre aquests, hi hem d'incloure els que escriuen pel goig de
crear, cercant una diversió, si voleu.
Deixarem, doncs, de banda els que escriuen només per obtenir
guanys econòmics, és a dir, els escriptors estrictament
professionals. A aquests, no els preocupa gens la crítica ni vos
sotmetran mai els seus escrits a judici. ¿Vos imaginau una Corín
Tellado o una Agatha Christie mostrant a qui sia l'original del seu
darrer llibre per demanar-hi «una opinió sincera»? Clar que no.
Els que escriuen per necessitat d'expressar-se són els
vertaderament sensibles a les crítiques. A totes, públiques i
privades. Un judici desfavorable, fet en privat, procedent del
lector més insignificant, també els mortificarà. Com és això? Hi ha
una bibliografia abundantíssima sobre la personalitat de
l'escriptor. Hi remet els qui volen aprofundir en el tema. Jo, que
no hi he aprofundit, em limitaré a dir què en pens.
El qui escriu per un impuls incontenible de comunicar-se, a
l'obra, hi posa una part de si mateix. Confecciona el tex amb
trossets de la seva ànima. Quasi diria que, en la creació, li hi va
la vida. Per això, un atac a la seva obra és un atac a la seva
persona en la part més íntima, en el punt més sensible. D'aquí les
seves reaccions, que a nosaltres, indiferents i cecs davant el seu
drama, ens semblen desorbitades. Els qui responen més a aquest
perfil són els poetes. Ells són els qui posen més de si mateixos en
els seus escrits. Per això són els més delicats i els qui hem de
tractar amb més mirament.
També la poesia deu esser el gènere més difícil i, en
conseqüència, el més propens a l'esguerro. Qualsevol amb un poc
d'enginy i que sàpiga redactar pot escriure una narracioneta
presentable, però se requereix una competència excepcional per a
produir una bona poesia. A més, en poesia, no hi val la
mediocritat. Ho va expressar molt bé el qui va dir que els poetes,
com els perfums, han d'esser d'una marca molt bona. Un judici sobre
una poesia, doncs, és conflictiu a l'extrem.
Quan un escriptor vos demana un judici sobre una obra seva,
podeu estar segurs que ell la troba bona. Si no n'està satisfet
(qualque vegada deu succeir), no la mostra a ningú. Per tant, si la
mostra, només cerca una confirmació d'allò que té per cert: que el
seu escrit és òptim. Com és que el nostre parer tantes vegades no
concorda amb el seu? Doncs perquè cada lector treu un missatge
estètic diferent a partir d'un mateix text. Ho saben i ho poden
explicar bé els teòrics actuals de la literatura.
En podem parlar més un altre dia. Mentrestant, i com a fruit
d'aquesta meditació, facem el propòsit d'esser comprensius i
afectuosos amb els escriptors, sobretot amb els poetes.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.