Com si al nostre Establishment li costàs acabar "o fins i tot
començar" de prendre en consideració totes aquelles manifestacions
que, en poesia, no segueixen les modes més en voga. Per descomptat,
llegir poesia sempre comporta alguna dificultat "i, sens dubte,
l'oferta de nou material sempre és gran, la continuïtat està
assegurada" però sembla com si, per als integrats a
l'Establishment, aquesta dificultat es convertís en quasi una
impossibilitat quan es tracta de llibres d'autors més o manco
novells que no segueixen exactament el llis del que es considera la
fórmula més adient, més profitosa i més decorosa. Naturalment, quan
aquests autors nous són una mica cabotes, portar quatre o cinc
llibres a l'esquena no significa res en la pràctica, per a la
crítica. A aquest país es pot esser autor novell durant molts anys.
La característica més destacada de la nostra crítica no és
precisament l'obertura del seu angle d'atenció.
Grosso modo, després de l'època del realisme social, a la
metròpoli i sucursals "cal reconèixer que la poesia illenca ha
funcionat de manera diversa" va imposar"se una represa del
noucentisme, una mica o un molt com si els valors aticistes del
mateix fossin del tot atemporals. Això ha fet que tota la poesia
que s'ha fet els darrers decennis al marge "o en contra" d'aquesta
actitud embadalida prevalent, com si no hagués existit per a les
instàncies crítiques.
Aquest estat de coses explica l'extraordinària lentitud amb què
l'obra de Màrius Sampere s'ha anat obrint pas. El seu primer
llibre, L'home i el límit, inesperat premi Carles Riba 1963, ja no
es va publicar fins l'any 1968. I, de fet, Màrius Sampere no trobà
un primer editor estable, Àlex Susanna, fins l'any 1986, devuit
anys després. Tanmateix, la poesia fa feina a poc a poc però fa
feina. Com si fos una força una mica insidiosa, impossible de ser
continguda. La renovada col·lecció Els llibres de l'Óssa Menor,
després de publicar l'any passat Si no fos en secret, la seva
primera antologia a cura de D. Sam Abrams i Jaume Subirana, acaba
de publicar enguany Subllum, acompanyat per Tres notes en forma
d'epíleg, d'Isidor Cònsul, director literari de Proa, les quals
"entre altres coses" ens expliquen aquest neologisme del títol
Subllum. Trobar"se sota la llum, en la interpretació existencial de
l'autor, és trobar"se dins l'obscuritat, fora de la llum. Això vol
dir que ens trobam a les antípodes de la lluminositat àtica, tan i
tan preada i reverenciada pels noucentistes i neonoucentistes.
Tanmateix, això no significa en absolut que Sampere es lliuri a cap
tenebrisme. No, decididament, el poeta del Guinardó, Badalona i
Santa Coloma de Gramenet, encarat sempre amb la realitat més
immediata i menys lírica, cerca tothora aclarir, il·luminar,
esbrinar una mica més de veritat. El que passa és que no s'ha fet
mai il·lusions respecte a les suposades claredats hel·lèniques que
tendríem, segons alguns, tan a l'abast. Els déus de l'Olimp,
certament, no l'han inspirat mai gaire.
De fet, molt inconfortablement i a repèl de tant de bon gust
embafador i del que hom diu que és més adequat pensar o creure,
Màrius Sampere es topa constantment amb el buit de Déu. Un buit de
Déu que, a la vegada "d'alguna manera" és una presència
indefugible. I un buit de Déu que és també, indefectiblement, un
buit escandalós de l'home. A partir d'aquí, a partir d'aquestes
constatacions, segueix tot el seu doll. De vegades sembla
abandonar"se a un cert surrealisme («¿Per què sempre l'índex
assenyala el sol / si la llum vol dir que se'ns cremen els
cabells?» o «la poesia és el vent que s'emporta descalç / el frare
paralític») o també a la perillosa pretensió de fer «embogir el
poema». Però les cinglades existencials, d'abans de tota
literatura, compareixen pungents una i altra vegada: «Sóc jo perquè
havia de ser un altre i no ha pogut ser»; «... i ens pugen al cap /
les formes i els colors / efímers, propis de la inexplicable /
absència de Déu»; «Parlar amb Déu!, ve't aquí el Monòleg». I també
hi trobam un sentit de l'humor gens menyspreable: «A l'últim, si em
pugeu / en una ambulància, / no la feu córrer: / que jo tingui
temps de morir». Un sentit de l'humor més aviat negre, per
descomptat: «Em faig vell perquè l'eternitat s'acaba».
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.