Des que es va anunciar l'acord de la Conselleria de Cultura amb
una vintena d'empreses pel qual es comprometien, a partir d'ara, a
exigir el coneixement del català als seus treballadors, apostant
pels bilingües enfront dels monolingües, s'han produït tota una
sèrie de reaccions, des de l'entusiasme militant fins a la crítica
per la «imposició».
Dins un sistema democràtic, totes les opinions són defensables,
però cal fer esment de les contradiccions internes d'algunes de les
que s'han publicat sobre aquest tema. En primer lloc tenim les
d'aquells que troben que no és just exigir el català com a requisit
previ per accedir a la feina, perquè això suposa una discriminació
per als treballadors que vénen de fora. Aquest argument es rebat
finalment per dos motius.
El primer és que no es pot entendre com a discriminatòria cap
exigència que només impliqui l'adquisició d'una sèrie de destreses
o sabers. Un altre tema seria que s'exigissin condicions que no
poguessin esser mai adquirides pels candidats o que suposassin una
renúncia als seus principis. Un exemple del primer cas seria que no
s'admetessin persones de raça negra. Un exemple del segon seria que
no es contractassin budistes. Tampoc no és cap excusa que el
sistema educatiu espanyol no doni l'oportunitat als monolingües
castellans d'aprendre el català, en un clar perjudici per a ells.
Això sempre es pot subsanar. Si jo volgués anar a treballar als
Estats Units em preocuparia d'apuntar-me a algun curs d'anglès
abans de partir.
El segon és que els empresaris tenen tot el dret de contractar
aquells que més s'ajusten al perfil professional que exigeix la
seva empresa, fet que no suposa que signifiqui cap discriminació
cap als altres. A ningú no li estranya que per a entrar a treballar
a un bufet d'advocats se demani a l'aspirant el títol de dret, o
que per fer de recepcionista a un hotel de s'Arenal s'hagi de
parlar l'alemany. Una part de la feina que realitzen les empreses
és la d'atendre el públic. Aquesta part esdevé fonamental en les
del sector serveis, que hi dediquen la quasi totalitat dels seus
empleats. La Constitució i l'Estatut d'Autonomia reconeixen el dret
de qualsevol illenc a expressar-se en català arreu. D'aquí es
dedueix ràpidament que, per poder garantir aquest dret als seus
clients, els empresaris no tenen més remei que disposar de personal
amb els coneixements suficients de català, car si no no podran
atendre correctament els que ens expressam normalment en la llengua
pròpia de les Illes Balears. És més, conec gent, entre els quals
m'incloc jo mateix, que a l'hora d'anar a comprar té en compte si
podrà demanar les coses així com sempre xerra o si, pel contrari
l'obligaran a haver de canviar d'idioma, no per fer la punyeta a
ningú, sinó simplement perquè ens resulta molt més còmode. I això
es podria estendre a la retolació, a l'etiquetatge dels productes o
a les factures. Per tant, per a l'empresa, el fet de disposar dins
la seva plantilla de personal amb capacitat d'atendre els clients
en el seu propi idioma no li pot causar cap perjudici, ans el
contrari, pot significar un factor de competitivitat al qual
resultaria absurd renunciar-hi.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.