Fa prop de dos mil cinc-cents anys que Plató advertia sobre el
greu perill que significava l'escriptura per a la memòria. En un
dels diàlegs del Fedre i que ha esdevingut una de les cites més
freqüents de l'era Internet, Plató explica com el rei egipci Thamus
recrimina l'inventor de l'escriptura, el déu Teuth, per no veure el
gran perill que el seu invent significa per a la memòria dels
humans. Prèviament, Teuth havia ofert a Thamus l'escriptura per tal
que la fes arribar al seu poble com l'eina definitiva per preservar
la seva memòria. El rei està escandalitzat per la ceguesa del déu
que no es mostra capaç de veure com el seu invent, ben enfora
d'afavorir la memòria, la destruiria ja que els humans deixarien
d'exercitar-la per passar a dependre de signes externs.
El rei Thamus afegeix que l'escriptura facilitarà l'accés a
molta d'informació a gent sense la formació necessària i que això
els convertirà en una xacra per a la societat ja que els permetrà
passar per savis, en tant que, de fet, seran uns ignorants
integrals. Aquest diàleg ha esdevingut un punt de referència que
fan servir tant els partidaris com els detractors del paper que
estan assolint les tecnologies de la informació en la nostra manera
viure. Tot i que és fàcil imaginar els arguments dels detractors,
pot resultar una mica més complicat la utilitat que hi puguin
trobar els defensors i que, per exemple, podria apuntar en la
direcció que cal tenir ben present que aquestes tecnologies
aixequen molt el llindar de la formació bàsica necessària per
fer-ne bon ús i treure'n tot el profit.
En qualsevol cas, tot i les prevencions que Plató posa en boca
del rei Thamus, és ben clar que la memòria escrita és la que ens ha
permès saber com eren les cultures i civilitzacions dels nostres
avantpassats, un coneixement que, sense l'escriptura, difícilment
ens hauria pogut arribar, àdhuc les obres Plató. De vegades, però,
no n'hi ha hagut a bastament en tenir accés als escrits ja que no
ha estat possible desxifrar el seu contingut. És el que va passar
amb l'escriptura jeroglífica egípcia que no va poder ser entesa
fins a la troballa casual de la Pedra de Rossetta, feta en els
inicis del segle XIX per l'exèrcit francès. Aquesta pedra tenia
cisellat el mateix text en tres escriptures diferents: jeroglífica,
demòtica i grega, fet que va permetre desxifrar en bona part
l'escriptura jeroglífica dels egipcis i que havia tengut intrigats
els experts al llarg de molts anys. La diversitat lingüística que
explicita i la supervivència a la desaparició de les persones que
coneixien els secrets de l'escriptura jeroglífica, han fet de la
Pedra de Rossetta un símbol que va molt més enllà de la seva funció
de clau desxifradora.
Aquests dies en què, tot desplaçant els llibres, la
digitalització està canviant el suport i forma de la memòria
escrita, una de les preguntes que hom es comença a fer ara, aquí i
allà, tracta sobre la forma que hauria de tenir la Pedra de
Rossetta que d'aquí a quatre o cinc mil anys permeti interpretar
els vestigis que la nostra civilització pugui deixar. Hi ha
ambiciosos projectes en marxa que tenen per objectiu guardar en
discos compactes, CD-roms, el contingut de tots els llibres i,
d'aquesta forma, garantir la seva preservació per sempre més, ja
que el contingut d'un disc compacte és pràcticament inalterable.
Però aquesta tampoc no acaba de ser una solució a causa, entre
altres coses, de les dificultats afegides a les inherents a la
interpretació d'un jeroglífic, i que són bones d'entendre si hom
pensa que aquests discos necessiten d'una màquina per ser llegits i
que, a més, el text hi està codificat en forma de nombres. Aquest
és un problema que preocupa i per al qual encara no s'ha pogut
trobar una solució eficaç: fins i tot alguna vegada hem sentit
parlar d'un impossible projecte de creació d'un museu que mantengui
en funcionament un ordinador de cada un dels models dels que hagin
existit en el mercat, i que seria l'única manera possible de
garantir la lectura de qualsevol arxiu informàtic, fins i tot els
més antics i rars. Sigui com sigui, la memòria continua amenaçada,
tot i que sempre queda el consol de pensar en moltes de les coses
d'avui que, en el cas que es perdessin, s'estalviarien les
generacions futures. Però avui no toca dir noms ni assenyalar
res.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.