Encara no he tingut temps d'apamar aquest llibre que du alguns
mesos commovent la consciència col·lectiva dels treballadors de
tots colors als països occidentals, que no és exactament el mateix
que els ciutadans, però que en el sentit més ampli de treballar, de
fer alguna cosa més que només viure, cada dia són més propers. Em
refereixo al llibre de Richard Sennett, La corrosión del carácter.
Las consecuencias personales del trabajo en el nuevo capitalismo.
El més significatiu d'aquest sacseig "a part d'allò de sempre:
Sennett no fa molt més que dir que el rei és nu, però és el primer
a dir"ho" és la nul·la càrrega de ficció que hi posa, perquè tan
sols a força de fets se'ns diu que l'essència del nostre temps no
és només la complexitat i la ingovernabilitat de les nostres vides,
trets que eren fins ara el pitjor neguit, però un risc conegut,
sinó simplement la impossibilitat de comprendre què està passant i
la ingenuïtat d'ignorar"ho. A nosaltres que tot ens ha arribat des
de l'inici de la història amb un parell de segles o de dècades de
retard (i aquesta és, tot sigui dit, una característica del nostre
ésser que aquesta preocupació per la història que s'ha posat de
moda no sembla tenir intenció de posar remei), tot això ens queda
al futur, però el futur no està ja davant nostre sinó a la
vora.
L'anàlisi de Sennett és a primera vista econòmica, o
economicista (també fa temps que sabem que aquestes són les úniques
anàlisis profitoses) i ara ens adonem que la seva tesi central ja
ens era coneguda: ja fa si més no un segle que tots sabem que som
el que fem, i que aquesta creença es mou indiscutida entre els
extrems durs "som el que venem, som el que produïm" i els mès
dèbils "som el que sabem, som el que expressem". Resten alguns
vestigis aristocràtics "som d'on venim", fins i tot principis que
gairebé no han canviat "Sennett parla del poder il·legible com
d'una realitat de la qual només podem dir amb seguretat el mateix
que dèiem al passat: que és difícil de comprendre", però l'única
cosa que s'ha mantingut estable en el remolí dels canvis que ni tan
sols tenim temps d'anomenar i que es manté clara als nostres ulls
és el fonament econòmic, en sentit col·lectiu, i en el treball, en
sentit individual, de les nostres vides. I el problema "la corrosió
que apareix al títol, òbviament la deterioració d'alguna cosa que
existia en el passat" és que aquest fonament ja no inclou cap guia
de conducta, a diferència del que havia passat fins avui, des de la
revolució industrial, per no dir des del neolític. Les persones que
han estat espectadors de la desaparició de tot un cúmul de
seguretats "emocionals i intel·lectuals en aparença, econòmiques i
laborals, d'una o altra forma, en substància" que difícilment poden
digerir, i que difícilment donen pas a noves seguretats, ja no
tenen en llurs treballs cap guia de conducta. Si miren enrere,
només s'adonen que ràpidament s'allunyen les guies que van aprendre
en la infància, si miren endavant, només veuen els temors comuns,
aquell comú denominador que Freud batejà com la histèria dels
records "quan filem que no tenen futur" i que Toffler escampà com
el xoc del futur. La por dels pares, diu Sennett en especial, que
els seus fills es tornin rates de centre comercial, que facin
voltes totes les tardes pels aparcaments de les grans superfícies
mentre ells romanen inaccessibles en els seus despatxos, afegit a
la seguretat que aquests, com tants d'altres problemes, no són a
l'agenda de cap governant. Cada dia té menys sentit recomanar un
llibre. No tant perquè llegir sigui creixentment una extravagància,
ni perquè hi ha hagi massa llibres, ni perquè una recomanació té
sempre un marge d'error, sinó perquè la lectura és un acte lliure
per definició. Però aquest llibre de Richard Sennett, que ens fa
saber que comprendre ja no és la passa prèvia a diagnosticar, ni
diagnosticar a actuar, ni actuar a guarir, ha de ser recomanat com
el mapa que allarguem a qui ens demana com anar a un poble
determinat.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.