Ben igual que les bústies de correu ordinari, que sempre
apareixen plenes de propaganda tan variada com inútil i molesta,
les de correu electrònic acostumen a estar sotmeses a un bombardeig
constant de missatges ni desitjats ni demanats. Sense comptar amb
els indiscrets espionatges, aquest és un dels perills més
importants d'entre els associats a l'ús del correu electrònic. Un
perill que no està tant en el fet que, adés i ara, arribi algun
virus aferrat a un missatge estrafolari, com en el fet que cada
vegada que hom consulta el correu electrònic ha de perdre un valuós
i sempre escàs temps a comprovar mínimament el contingut de cada un
d'aquests missatges. Convé esmentar que, en aquest aspecte, el món
digital té avantatges considerables ja que existeix la possibilitat
de fer servir filtres, és a dir, fer que determinats missatges
quedin directament arxivats a la paperera, sense cap casta de
comprovació prèvia. He de confessar que, més d'una vegada, he estat
ben a punt de fer servir aquesta opció per estalviar"me temps i
disgusts, però mai no m'he acabat de decidir del tot, per por de
perdre algun missatge interessant. És el que, amb tota seguretat,
hauria passat amb un que vaig rebre ja fa algun temps i que estava
dedicat a explicar la relació que hi havia entre l'exploració de
l'espai i l'amplada estàndard dels darreres d'un cavall de l'època
de l'Imperi Romà.
Segons la tesi continguda en aquest missatge, la successió de
connexions que permeten establir aquesta relació seria la següent:
Els romans varen dissenyar els seus carros de manera que la
separació entre les rodes fóra la mínima indispensable per tal que
el carro pogués ser estirat per dos cavalls. Aquesta distància és
la que va condicionar les roderes de totes les grans vies romanes,
fins el punt que, per poder circular per aquestes vies sense
problemes, tots els carros havien de tenir aquesta separació entre
rodes. De forma natural, aquesta fou també la distància que varen
heretar els tramvies, ja que els primers eren carros estirats per
cavalls i, sobretot, fabricats pels mateixos fabricants dels altres
carros. Tanmateix, les vies ja estaven posades quan va aparèixer la
màquina de vapor i els ferrocarrils, de tal manera que aquesta
amplada va continuar essent l'estàndard. Una amplada de via que
també va ser adoptada, mutatis mutandi, pels que varen fer els
trens als Estats Units, ja que venien de fer els d'Anglaterra. És a
dir, que l'amplada de les vies dels trens americans prové de les
especificacions dels carros de guerra de l'Imperi Romà, i aquestes
estaven condicionades per l'amplada dels darreres d'un cavall. Per
altra banda, els coets que impulsen els transbordadors espacials
són fabricats a Utah i han de ser portats per tren al lloc de
llançament. Com que han de passar per un túnel, que està fet just a
la mida del tren, és a dir, un poc més de l'amplada dels darreres
de dos cavalls, aquesta és l'amplada màxima que poden tenir els
coets, independentment de qualsevol altra consideració tècnica
associada a la seva funció.
Vagi per endavant que, ni gens ni poc ni molt, no estic disposat
a encetar una discussió sobre la versemblança d'aquesta
disquisició, però ve molt bé per recordar una magnífica sèrie de
televisió de James Burke, que es titulava precisament Connections,
i en la qual es feia un magnífic seguiment de les interconnexions
històriques entre esforços i esdeveniments socials, polítics,
culturals, científics i tècnics que ens han dut aquí on som ara. La
sèrie, que va ser emesa per TV3, constitueix un paradigma de la
divulgació científica de qualitat concebuda com un espectacle i ha
tengut continuació en d'altres sèries, també emeses per la
televisió de Catalunya. A part dels programes de televisió, les
idees de Burke han aparegut també en diversos llibres, més o menys
relacionats amb els programes de televisió.
Doncs bé, aquests dies que vénen farcits de declaracions
glorioses sobre la llengua i la història, crec que no seria gens
sobrer fer una revisió dels plantejaments essencials que sustenten
les teories de Burke i que critiquen molt especialment el
tractament de la història que es fa en alguns llibres escolars: el
que la presenta en termes d'herois, temes o períodes. Un tractament
que, segons aquest autor, proporciona als escolars una visió
excessivament lineal i simple de com s'operen els canvis i això,
pel seu torn, afecta la forma en la qual acabem per veure el futur.
Ja ho poden veure, hem començat parlant d'un e"mail més o menys
graciós i hem acabat parlant també de l'ensenyament de la història.
No hi ha dubte que de connexions sempre n'hi ha, l'únic que cal és
voluntat per a detectar"les.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.