Fa uns dies el senyor Chirac, president de l'Estat francès,
llançava la seva proposta de redactar una constitució per a la Unió
Europea. Si bé és cert que, després d'haver llegit les seves
matisacions posteriors em vaig sentir un poc decebut, no puc negar
que vaig rebre la notícia amb satisfacció.
La Unió Europea és una entitat que ha anat creixent cada vegada
més i s'ha anat dotant, a mesura que l'ha necessitat, d'un complex
trenat burocràtic. No ha crescut, emperò, de la mateixa manera la
seva capacitat de presa de decisions polítiques i per això, moltes
vegades ens trobam amb uns mecanismes molt més lents que qualsevol
altra administració a l'hora d'adoptar mesures que s'haurien de
prendre molt més ràpidament. Exemples n'hi ha molts. Un dels més
comentats des de ja fa uns quants mesos és el del conveni de pesca
amb el Marroc. Les negociacions varen començar tot just es va haver
acabat la vigència del conveni anterior, quan, des del meu punt de
vista, aquesta era la data màxima per tenir"lo ja signat.
Una constitució podria resoldre aquest tipus de problemes? Tal
vegada sí, tal vegada no. Però el que és clar és que l'obertura
d'un procés constituent permetria posar damunt la taula moltes de
qüestions per al debat que, forçosament, hauria de conduir a un
aclariment del tot necessari. Tanmateix jo voldria dir-hi la meva
sobre un aspecte del funcionament actual de la Unió que crec que
seria susceptible de canviar i que, possiblement, seria un dels que
s'haurien de debatre en el moment que es discutís la hipotètica
redacció de l'esmentada constitució. Una de les diferències entre
la Comissió Europea i qualsevol altre poder polític que coneguem
"Govern de l'Estat, Govern de les Illes Balears, Consell Insular,
ajuntaments..." és que els seus membres no pertanyen a un únic
partit polític o a una coalició de partits, sinó que, bàsicament,
ho fan en representació de quotes territorials, sense tenir en
compte que poden defensar ideologies totalment oposades. Aquest,
per a mi, és un dels principals obstacles per poder crear un
executiu europeu plenament operatiu. Així, per exemple, a l'Estat
espanyol li corresponen dues carteres. Fins ara aquestes sempre han
estat ocupades per un representant del PSOE i un altre del PP. És
possible que aquestes dues persones siguin capaces de consensuar
polítiques comunes a Europa quan sabem que defensen models
socioeconòmics prou distints que aquí mai no han pogut
conjuntar?
El més lògic seria que la Comissió Europea es formàs com
qualsevol altre govern democràtic. Una vegada celebrades les
eleccions europees, la força o forces majoritàries dins el
Parlament haurien de ser les encarregades de formar el govern.
D'aquesta manera podria existir una comissió europea de dretes, amb
comissaris, posem per cas, dels grups democristià i liberal o, una
d'esquerres, amb comissaris socialistes, comunistes i verds, amb
programes prèviament pactats entre els partits integrants de la
coalició, però no una Comissió Europea que fos un torcebraç continu
entre els distints interessos estatals, com ho és avui. La línia
política a seguir estaria molt més definida i podria ser molt més
coherent amb ella mateixa del que és actualment. Les decisions es
prendrien més ràpidament i d'una manera molt més àgil, sense que el
nacionalisme dels estats boicotejàs una i altra vegada el més que
necessari consens.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.