Una vegada que estam d'acord que hem de «fer país», hem de
definir el país que volem des del punt de vista conceptual i
pertinentment els papers que han de jugar les institucions d'acord
amb el concepte de país que volem consensuar i deixarem per a més
endavant les coses que hem de fer.
El que pareix que ja està definit és que som una única
«nacionalitat històrica» i conseqüentment no en som ni dues, ni
tres, ni quatre, etc. Des d'aquest punt d'Arquímedes, és més fàcil
intentar definir quin és el nostre «País» i està clar que som un
país complex, un país articulat, un país amb constants equilibris
entre les parts i el tot, i entre les parts entre si.
Si deixam per a un altre moment com ens hem de relacionar amb
els altres països, comunitats, nacionalitats, el que li volguem dir
en el seu moment, de llengua i cultura catalanes i ens centram en
el territori discontinu en què desenvolupen les seves activitats
elementals els eivissencs, formenterers, mallorquins i menorquins,
«illencs tots», imitant un poc un personatge d'infausta memòria,
arribarem més prest al concepte del país que volem fer.
Si enlloc de considerar-ho «une boutade» dit en una llengua
germana, el «d'illencs» ho consideram una característica comuna a
tots el ciutadans de la denominada Comunitat Autònoma de les Illes
Balears estarem assentant una base ferma per avançar en la
definició del nostre país. Intentem posar adjectius al terme illenc
i mirem si podem estar-hi d'acord: «som illencs i
mediterranis».
Fins aquí creim que sigui quina sigui l'ideologia de qualsevol
ciutadà es fa difícil que no accepti que una característica comuna
en els ciutadans de Menorca, Mallorca, Eivissa i Formentera, és que
«som illencs i mediterranis». Tenim doncs una plataforma, encara
que elemental, que pot servir de fil conductor per aprofundir en
aquest intent de trobar quina és l'identitat de partida del país
que volem fer. Intentarem ara definir quines coses han separat i
quines han unit els ciutadans de totes les illes, per després
avançar decididament pel camí de definir les característiques de
singularitat que ens han de definir el país que volen ser: han
separat: la mar, la distància, les dimensions de cada illa, el
nombre d'habitants de cada illa, la història administrativa; han
unit una mateixa llengua i cultura històricament comunes. La mar,
una muntanya, un desert, un riu etc., és a dir les circumstàncies
geogràfiques han estat tradicionalment entrebancs per a una bona
relació entre comunitats i, conseqüentment, han estat elements que
han pogut contribuir a un desenvolupament d'isiosincràsies
distintes del ciutadans ubicats en una o una altra vorera, no és
pot negar la seva influència negativa de cara a configurar una
comunitat més unitària. La distància pot ser indubtablement un
element separador i diferenciador de pobles, en el cas que ens
ocupa les distàncies no són gaire grans i conseqüentment no pot ser
considerat un element molt influent a l'hora de crear diferències
entre els ciutadans de les diferents illes.
La dimensió de cada una de les illes pot ser un element
diferenciador i ho ha estt sense el menor gènere de dubtes en el
nostre cas. Només pel fet de pertànyer a una illa més petita en
relació a altres i haver de conviure entre si, per determinades
circumstàncies, els ciutadans d'una o altra illa ha pogut crear uns
antagonismes elementals forts. El nombre d'habitants de cada illa
està molt lligat a l'element anterior i, efectivament un nombre
petit de ciutadans situat a una illa petita fa que tenguin com a
grup unes característiques singulars diferenciades dels d'una illa
més gran.
L'història pot unir i pot separar, en el nosre cas la història
administrativa contemporània ha estat plegada de fets
discriminadors dels ciutadans de les illes menors per part de
ciutadans ubicats a illes majors (a Mallorca en relació a les
altres illes, a Eivissa en relació a Formentera) que prenien
decisions i distribuïen els doblers públics discriminant
negativament les illes menors per un fet tan evident de no conèixer
les necessitats més elementals dels ciutadans d'aquestes illes
malgrat la poca distancia existent entre la seu administradora i
els administrats. Altres fets històrics han contribuït a crear
idiosincràsies diferenciades com és el cas de Menorca i els
parèntesis d'haver estat ubicada dins estats distints de l'espanyol
durant prop de cent anys. Encara que la història no ha estat un
element favorable a acostar els ciutadans d'aquestes illes
mediterrànies, hi ha qualque element històric comú a tots els
ciutadans de totes les illes i és la discriminació en tots els
ordes que han sofert des de temps immemorial per part de
l'administració central personalitzada en Madrid, fins al mateix
període democràtic actual en el qual és encara possible presentar
dades de discriminació de la nostra comunitat en el seu conjunt en
relació a la mitjana de l'estat. Enfront a tots aquests elements
que no han contribuït a crear una comunitat autònoma uniforme sinó
més be tot el contrari trobam un element comú i és la repoblació de
totes les illes en els segles XIII i XIV fonamentalment, de
persones procedents del regne de la Corona d'Aragó majoritàriament
de parla catalana, de forma que a mitjan del segle XIV no hi ha cap
tipus de dubte que ni sociològicament ni culturalment hi havia gens
de diferència entre els catalans peninsulars o els catalans
illencs. Des d'aquestes èpoques fins a hores d'ara no hi ha hagut
altra repoblació posteriorment defora de les illes que pugui
impedir afirmar que la nostra cultura mare és la catalana i que la
nostra llengua és la catalana en les adaptacions normals a cada
grup d'illes com ha fet tota llengua quan s'ha expansionat
territorialment.
Partim, doncs, d'un altre element comú a tots els ciutadans
d'aquestes illes mediterrànies, i és que la nostra cultura i la
nostra llengua són la catalana i aquest darrer element comú ens
diferencia i ens dóna singularitat i conseqüentment identitat en
relació a qualsevol altre grup d'illes mediterrànies.
Una vegada que tenim definida quina és la nostra identitat fruit
de l'anàlisi de la nostra història fins l'època present és com
podem comprendre millor el conjunt de les institucions que figuren
a l'estatut d'autonomia i que contribueixen a definir quina és la
nostra identitat. Aquest estatut d'autonomia en la seva redacció
actual configura l'entramat institucional molt semblant
col·loquialment parlant a l'entramat institucional d'un estat
federal cooperatiu. Amb unes institucions reequilibradores com són
el govern de la comunitat, i especialment el parlament, que han de
contribuir en tot moment en el desenvolupament harmònic del conjunt
de la «nacionalitat històrica». Al mateix temps, l'estatut indica
els mecanismes, ja en marxa, perquè els consells insulars disposin
dels recursos necessaris per actuar de vertaders governs dels
ciutadans de cada grup d'illes de forma i manera que puguin enaltir
la seva pròpia singularitat dins el conjunt de la comunitat i
vetllar igualment pel seu desenvolupament harmònic. A més, els
consells insulars disposen de mecanismes per actuar
parlamentàriament si en qualque moment veuen els interessos dels
ciutadans dels seus territoris lesionats o oblidats pel govern o el
parlament tal com s'ha parlat molt aquests dies.
Som doncs, com hem dit al principi, una nacionalitat històrica
complexa, però que està dotada dels mecanismes institucionals
adequats perquè a un moment històric com aquest es pugui parlar que
serà possible des de la lleialtat institucional acabar d'organitzar
l'entramat d'aquest país nostre, tan complex i tan singular, ja que
té en el front de les seves institucions ciutadans i ciutadanes
disposades a «fer país» per sobre de qualsevol interès
personal.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.