Comprar menjar no és el plaer consumista que hauria de ser. Hem
convertit la potent combinació del gust de gastar doblers i el gust
de menjar en una rutina ben avorrida. O potser ho ha estat sempre,
una rutina avorrida, i hem creat un nou mite amb la neurosi de les
grans superfícies, inventant-nos uns dies feliços passats a la
botiga del cap de cantó, que mai no existiren.
Segons els criteris prevalents, si es tracta de comprar menjar
per a la casa, només hi ha dues opcions: comprar tot allò que s'ha
de menester just devora casa o, en tot cas, comprar-ho tot just
devora el cotxe.
Triar la primera opció, comprar just devora casa, segurament
significaria que tenc temps d'anar-hi a peu, que conec la gent que
hi fa feina, que saben on visc i, en el món idealitzat que
correspon, significa que m'haurien de fiar si un dia ho he de
menester. La botiga ben segur que tendria tots els productes
necessaris per fer els plats més tradicionals i una sana
representació de les innovacions produïdes a la terra. Molt
atractiu. Però és una opció sospitosa de ser part del mite de la
vida a Mallorca fa quaranta anys. Aquestes botigues no
existeixen.
La segona opció, comprar just devora el cotxe, la trien els que
mengen empaquetat, els que compren en volum perquè estan convençuts
que al final d'any es poden haver estalviat cinquanta mil pessetes
i els que ja no tenen cap botiga per devora ca seva. Vaja, ho feim
tots. La compra és una excursió gairebé setmanal: volem anar-hi un
pic per setmana i carregar. Fins i tot hem substituït el verb
comprar per carregar. Anam a carregar un cop per setmana. Carregam
la gelera i el rebost, com carregar les piles del mòbil o el
dipòsit del cotxe.
Ja ho crec que les peixeteres de Santa Catalina troben que la
gent no va tant a comprar com fa just quatre anys, com també ha
passat a molts botiguers i a molts placers de poble. Però amb la
desaparició de les botigues s'ha creat una mitologia que ens
convendria desbancar. Mai no s'hi anava a la botiga perquè les
coses fossin més fresques ni més apetitoses. Tampoc no s'anava a la
plaça o al mercat per aquests motius. Això és un mite que s'ha
creat amb la seva desaparició. Abans no hi havia res més i no es
podia triar. Ens hem imaginat unes botigues on ens agradaria anar a
comprar, devora casa o devora la feina, però no existeixen.
Sovint oblidam que són les grans superfícies que s'inventaren
les tècniques per vendre els productes pel seu aspecte i no per la
seva qualitat. Fins i tot aquestes tècniques són el motiu de
crítiques. Quan l'únic que compta és que els botiguers no han sabut
aprendre darrere les grans superfícies i competir amb ells en
comprera. El tòpic que la gent no mira tan prim a l'hora de menjar
és una excusa decebedora: a la majoria encara ens agrada més menjar
bé.
Les grans superfícies fan tot el que poden, i posen cinemes,
pallassos, guarderies, música, ofertes, cefeteries, i qualsevol
cosa perquè sembli més agradable deixar la paga a la caixa cada
dissabte. Però anar a comprar menjar encara no és el plaer
consumista que hauria de ser. I només ho serà si les botigues, les
del cap de cantó, els mercats i les botigues especialitzades
aprenen a personalitzar el servei malgrat que els clients no siguin
del barri i a oferir no només qualitat, sinó també la sensació de
qualitat que aconsegueixen els hipermercats.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.