Sembla propi de tot escriptor no estar mai satisfet amb la
crítica "o la manca de crítica" que rep la seva obra. Això no passa
sols als poetes, també als novel·listes o als narradors en general,
als especialistes en literatura infantil, als que escriuen per al
teatre, etc. De fet, segur que deu passar també als pintors, als
escultors, als músics i, en definitiva, als practicants de
qualsevol altra manifestació artística.
Aquest tipus d'insatisfacció amb la recepció de l'obra, d'allò
més general, és un tema greu. D'una part, perquè pot dur"nos a ser
prou injustos a l'hora d'assignar"ne la responsabilitat. Així, tant
el crític acadèmic com el crític periodístic, tant el gestor
cultural com el polític responsable d'un departament cultural,
fàcilment poden convertir"se, per obra i gràcia dels agreujats o
decebuts, en un boc emissari o en una víctima expiatòria. En la
quotidianitat de la vida real, tanmateix, rarament les culpes són
individuals o recauen en un sol estament. Així, l'excessiva
concreció en tot repartiment de culpes pot massa fàcilment caure en
un cert grau d'injustícia. De més a més, esbrinar per què una obra
d'art no arriba adequadament o mínimament al públic no és mai cap
tasca fàcil.
D'altra banda, òbviament, no convé que cap artista es
convertesqui en un ressentit. Perquè el ressentiment pot també
massa fàcilment estroncar"li el doll creatiu, o disminuir"lo. La
qual eventualitat és tan o més greu que la mateixa injustícia en el
repartiment de culpes, la qual no cal afegir que resulta del tot
inoperant per a la solució del problema.
Però tots aquests riscs o perills no ens haurien de fer
impossible establir "ni que sigui de manera aproximada" algun
aspecte bàsic de com hauria de ser o funcionar tota crítica
rigorosa i responsable, des del punt de vista de la millor
potenciació de l'escriptura i de l'art en general. Tal vegada els
lletraferits hauríem de donar una mica d'exemple, en aquest sentit,
i exposar amb tota llibertat quins són els nostres greuges "i
quines són les nostres exigències" envers de la crítica en
general.
Per mirar d'encetar aquest convenient debat, avui ens volem
centrar una mica en la necessitat que la crítica sigui mínimament
imaginativa, malgrat "o justament pel fet" que, a hores d'ara,
crítica i imaginació siguin dues realitats molt allunyades entre
si, si no contraposades. Què volem dir amb això que la crítica
sigui una mica imaginativa? Senzillament, que sigui capaç de
penetrar en el bessó de l'obra, en la substància dels mites
invocats, en els significats que s'han volgut presentar. És a dir,
negativament, que no es limiti a quedar"se en les formes, que no es
limiti a analitzar la correcció dels significants. Que tengui la
gosadia de voler considerar l'obra d'art com una mostració de
qualque cosa, com una eventual epifania. Que vulgui penetrar en les
intencions i gosi comparar"les amb els resultats. Perquè si l'acte
de creació és un acte de llibertat, la recepció de l'obra també ho
hauria de ser igualment. I la imaginació és imprescindible per a
l'exercici de la llibertat.
Això vol dir que el crític no hauria de tenir mai preestablert
el que pot i el que deu esperar de l'obra d'art, del poema o del
llibre. Això vol dir que el crític ha de ser capaç de rebre la
novetat el primer. Això vol dir, en darrer terme, que tota crítica
ha de ser sempre oberta. La qual cosa no vol suposar que hagi
d'abdicar mai de la seva sensibilitat. Ineluctablement, les mesures
amb què s'amida un text literari o una obra d'art en general,
sempre seran personals. No es tracta, doncs, que el crític hagi de
renunciar a aquestes mesures. Per si es tracta de renunciar a dur
clucales o aclucalls.
I tampoc no oblidem el fet que entre artista i crític tothora
s'ha de donar una relació dialèctica, una exigència mútua. Perquè,
evidentment, al cap i a la fi, l'artista ha de ser tan exigent com
el crític. I cap dels dos no tenen cap butlla especial per anar pel
món.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.