Quan l'any 1905 Noruega va decidir separar-se de Suècia i
constituir-se en un estat independent, amb l'inici del segle a
Europa començava un llarg procés de recomposició dels estats
tradicionals. La separació de Noruega -país llavors pobre i amb uns
tres milions d'habitants- va ser pacífica i va provocar comentaris
de tota casta, com sempre sol passar en casos semblants. La
«qüestió Noruega», en aquest final de segle, continua en altres
llocs de la mateixa Europa?
Els segles, com és sabut, són divisions arbitràries, encara que
útils per organitzar la memòria col·lectiva, el passat històric. De
fet, el cas noruec va ser una altra conseqüència del procés de
reconversions territorials i/o nacionals que en l'espai europeu
s'havia iniciat a partir de la Revolució Francesa (1789) i de la
Independència dels EUA (1776). El XIX va ser, entre altres coses,
el segle de les nacionalitats, tanmateix de signes i projeccions
diversos. Es va qüestionar l'Estat/nació representat per les
monarquies imperials, la primera de les quals que es va parcialment
desmembrar va ser l'espanyola quan va perdre els virreinats del
continent americà. Tanmateix, el segle XX haurà estat el dels
nacionalismes. Aquest procés, ha acabat? Jo pens que no ha acabat.
Seria suficient recordar, per exemple, com hi ha creixents sectors
d'Escòcia que volen separar-se d'Anglaterra. Com aquí n'hi ha que
ho volen fer d'Espanya, especialment al País Basc. Tampoc no es pot
oblidar la gran desfeta de l'Estat de la Unió Soviètica, que va
donar lloc a la formació de nombrosos estats independents. I això
era ahir mateix, com encara assistim a la violenta recomposició
nacional de l'antiga Iugoslàvia, ben diferent a la pacífica divisió
de Txecoslovàquia en dos estats.
El nacionalisme entès com un objectiu de fer coincidir la «nació
natural» amb un estat propi, continua, doncs, vigent. Crec que no
es pot oblidar "ara fa, poc més o menys, un segle" la doctrina que
va elaborar la teoria que diferenciava entre l'Estat i la Nació. Va
ser una resposta al fals igualitarisme que va sorgir de la
Revolució Francesa fonamentat en el principi de la sobirania
nacional, i que va significar fer desaparèixer, o quasi, «nacions
naturals» com la provençal, l'occitana o la bretona, alhora que
justificar l'expansió imperialista de França. A Catalunya i a
Mallorca molt aviat hi hagué partidaris d'aquella distinció. De
fet, tant el catalanisme (Almirall, Prat de la Riba) com el
mallorquinisme (M.S.Oliver, G.Alomar) parteixen del concepte de
separar l'Estat de les «nacions naturals». No s'estranyi ningú,
doncs, que Jordi Pujol hagi dit que Espanya és un Estat
(plurinacional), però no és una nació tal com aquesta s'entén dins
la tradició del catalanisme polític.
Les qüestions teòriques i pràctiques que sorgiren d'aquest llarg
procés són complexes. En tot cas va donar lloc a situacions ben
diferents. O si es vol, a diversos models d'actuació nacionalista.
1. Fer coincidir l'Estat amb la Nació (separació); 2. Sobirania en
part absoluta i en part compartida (confederació); 3. Integració
pactada (federalisme); 4. Descentralització atorgada
(regionalisme). Aquests models, amb tots els matisos, antecedents i
circumstàncies de cada situació que cal tenir en compte, són els
que han sorgit dels moviments nacionalistes durant aquest i
l'anterior segle.
Així com ho veig, la qüestió nacionalista no ha acabat ni a
l'horitzó s'hi albira una sortida clara. Segueix tan vigent com fa
més d'un segle. Pràcticament en tots els països europeus amb
minories nacionals és una qüestió viva. La Constitució espanyola de
1978 volgué aconduir els problemes històrics que s'arrastraven des
de feia molt de temps, fins i tot amb una tràgica guerra civil, que
els vencedors justificaren, entre altres arguments, per mantenir la
unitat d'Espanya. Ara hi ha sectors que qüestionen, des de
posicions diverses, l'organització territorial que va sorgir fa
vint anys amb la Constitució (que, al meu mode de veure, globalment
ha estat un període d'estabilitat i de progrés). Ho fan en nom del
nacionalisme i dels principis democràtics, un dels quals és el de
l'autodeterminació. La «nació natural», encara, en front de l'Estat
dins el qual no acaba de sentir-s'hi còmoda o, dit d'una altra
manera, on amplis grups socials no s'hi senten satisfets. I
l'actual crisi de l'Estat "cessió de sobirania a institucions
supranacionals, Unió Europea i la moneda única" no ha fet més que
donar més impuls a la «nació natural», entesa com un espai
històric, cultural, lingüístic, econòmic i emocional que se sent i
es pensa diferent a altres espais nacionals; i que no sols s'entén
a partir d'allò que va ser en el passat sinó i molt especialment
amb allò que podria ser en el present i en el futur amb més poder
polític i econòmic, amb més autogovern, els límits del qual és un
cas en cada cas. La nació encara, que dins l'actual conjuntura
d'integració europea no necessàriament s'ha d'entendre o imaginar
realitzada amb el seu propi estat, com Flandes, per exemple.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.