Ho conta Turmeda a La disputa de l'ase. Fra Anselm discuteix amb
els animals de la superioritat dels homes sobre les bèsties i ha
d'esfilagarsar molts d'arguments que tots són sàviament rebatuts
pel quadrúpede llosc i arnat. Tot un joc de jutipiris loquaços.
Tanmateix, gairebé exhaust i perdut, el frare arribarà a
esgrimir-ne el més contundent i irrefutable: Déu per encarnar-se
trià la figura de l'home. L'ase, davant la cinglada de l'envit,
hagué d'amagar la cua pelada sota les cames i, ni que exhalàs un
bram d'amor no correspost, va reconèixer la seva "i amb ella tota
la de l'espècie" derrota. Eren, però, altres temps, quan les
bèsties parlaven i, com si fos una plomada, un centralisme
teocèntric marcava els ritmes de les existències.
Ara, però, les coses han canviat. Les bestioles, potser per
evitar certes complicitats amb els humans, callen i atònits
contemplen els desvaris comunicatius dels seus superiors. Ah! i els
arguments racionals; això és ben dits i mesurats, com les respostes
de l'ase, són arraconats, per fer servir, en el seu lloc, com una
mallada, eucarístics trumfos, exhibits amb la mateixa supèriba com
si fos un argument diví, i ens demanen claudicacions incondicionals
i servils com la de l'ase.
Què vull dir? es preguntarà l'incondicional lector. Intentaré
ser loquaç. Vull dir que els messetaris, els nostres estimadíssims
veïns, tot d'una que, escèptics, els discuteixes mitja veritat que
ells creuen eterna i immutable, "el seu cenralisme teocèntric
creuen que els ve per la gràcia de Déu", en comptes de seguir-te la
corda i intentar convèncer-te amb bones paraules que tu ets un
errat de comptes, tal és el seu estat d'obnubilació, no saben fer
altra cosa que treure la més vetusta i la més pesada artilleria. La
irrefutable pensen, com el darrer argument de Fran Anselm. Tot ve a
tomb pel fet que fa uns quants dies que els signants del Pacte de
Barcelona varen proposar que desaparegués el Ministerio de Cultura.
La proposta, lluny de ser discutida o argumentada, fou rebutjada de
pla, amb la mateixa incontinència de com un Inquisidor cremava una
bubota impia. Uns, els més barroers, emprant l'argument de la
força, si no bruta, com a mínim molt primària "i primat?" de dir
que això no pot ser perquè no. Mentre els altres, restrets, però
amb els esfínters una mica més dilatats, s'inventaven l'eufemisme
aquell de: sí, fora ministeri, visquen els ministeris de les
cultures. Cosa que vol dir, traduït al seu estultici codi ètic,
Visca la cultura Espanyola decorada, com si fossin fulletes de
julivert que acompanyen un bon tros de me, amb tres o desset, car
en qüestions de números no eren massa categòrics ni rigorosos,
cultures regionals il·lustrades de rebosillos, volantes, peinetas i
barretines. I per si no ens quedàs clar, n'Almunia "no voldria anar
errat" ens amenaçà, als perifèrics, amb el seu trumfo més
predilecte: el de no tolerar-nos que renunciàssim gratuïtament a
llegir El Quijote. Gest caritatiu i misedicordiós que, segons ell,
justifica amb escreix el manteniment de l'esmentat ministeri
singular i que ens dóna la possibilitat a preu de ganga de fer-nos
levitar, als lloscos perifèrics, fins al paradís dels cultivats. I
jo em deman, vol suposar, el sr. Almunia, que tots aquells, que Déu
els ha atorgat la gràcia de flastomar i boixar amb la mateixa
llengua cervantina han llegit El Quijote? Jo crec que si tots
l'haguessin llegit certs espectacles mediàtics de models
aristòcrates i libacions canines vers patés adobats amb sucs
vaginals no els faria moure tant el cul. Per què, doncs, si ells
poden viure sense ser amenaçats i sense llegir El Quijote,
nosaltres no ho podem fer llegint Espriu, Rosselló-Pòrcel, Foix,
Villalonga, Guimerà, Flaubert, Shakespeare, Cervantes i...?
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.