TW
0

Reflexions de Fidel, Sancho i Enrique Sastre
Dia 13 passat, en aquesta secció de cartes, el Sr. Enrique Sastre, qui afirma ser "gran coneixedor de la realitat Cubana", en contestava una de meva sobre Fidel, publicada dia 9 passat. En una ostentació d'odi i no sé quantes coses més cap a la Revolució Cubana i al seu màxim líder, responent a la meva carta Reflexions de Fidel, fa afirmacions com que només un cínic o ignorant (o sigui, jo) pot escriure bestieses per defensar la Revolució i Fidel
Castro. El Sr. Sastre arriba a dir que el meu escrit li fa ganes de "riure".
Però li diré, responent a les seves acusacions o afirmacions, que a Mallorca són moltes, moltes, les persones (sindicalistes, polítics, empresaris, ciutadans corrents...) que des de fa molts anys (amb els meus defectes i virtuts) em coneixen molt bé. I que amb coneixement de causa i al marge d'ideologies, estic segur que no tindran inconvenient a aclarir o informar amb luxe de detalls dels meus defectes i virtuts.

D'altra banda, Sr. Sastre, seria interessant saber quan visità vostè Cuba, amb quin interès ho va fer, amb qui es va renir per arribar a les seves conclusions i per fer-me acusacions amb tanta lleugeresa. Vull aprofitar per informar-lo, Sr. Sastre, que, segons la Unesco, Cuba és el país amb més metges i mestres per càpita del món i que el nivell o qualitat de vida en tots els aspectes i amb molta diferència és el mes elevat del tercer món, i un llarg etcètera que per exigència d'espai no puc esmentar. I la Unesco no és gens sospitosa de ser un satèl·lit castrista o de Cuba, un país pobre i sense matèries primeres, malgrat sofrir un bloqueig genocida que dura des de fa més de 50 anys per part del país més poderós que mai no ha existit: l'imperi ianqui.
Sr. Sastre, davant tanta evidència, no hi ha dubte que vostè, com a mínim, és una mica ignorant. El seu grau de cinisme el deix enlaire.
Per acabar, Sr. Sastre, eig que el meu escrit, entre altres, el fa "riure".Ans el contrari, a mi el seu em fa pena, molta pena. De veritat!
BARTOMEU SANCHO. L'Havana.

Exclosos
Les productores de teatre Res de Res - En Blanc i Iguana Teatre no han estat incorporades en el programa de la Fira de Manacor en l'edició d'enguany. Aquestes dues empreses són les que més projecció tenen a l'exterior i les úniques concertades amb el Ministeri de Cultura, una de les entitats que dóna suport a la Fira.

Pensem que l'exclusió d'aquestes companyies respon a una represàlia pel fet d'haver estat crítics en alguns aspectes de la gestió del Projecte Alcover en una carta adreçada als programadors, que no es va fer pública per demanda expressa d'ells mateixos a l'espera d'una reunió de les parts involucrades.

La reconeguda aversió al diàleg del director de la Fira no ha permès que es dugués a terme cap reunió que permetés exposar la nostra posició respecte de situacions que consideram, com a mínim, incorrectes.
Fa anys que pensem que la Fira no respon a la demanda del sector empresarial de les productores balears; el seu format, molt més proper al de Festival, no aposta clarament pel producte de les Illes. Les companyies de les Illes es veuen immerses en un festival que potencia especialment les companyies de fora en la seva promoció.
Creiem que ha arribat el moment de pensar en altres vies de promocionar, a través d'un esdeveniment anual, els nostres productes d'arts escèniques.

Farà falta reflexió i diàleg entre les productores per trobar la fórmula adient, i amb les administracions locals i estatals perquè donin suport a un espai on la distribució dels nostres productes sigui el més important.
Segurament el "Festival" de Manacor, com a tal, pot tenir un llarg recorregut, però l'etiqueta de "Fira de les Illes Balears" no és real i ara, en aquests moments difícils pel sector de les arts escèniques, necessitam més que mai un espai de promoció exterior que aposti, de veritat, pels nostres productes.
Ens agradaria recordar un fragment del text de presentació de la Coordinadora de fires de teatre de l'Estat espanyol, de la qual forma part la Fira de Manacor:

De vegades, ha passat que un gestor i director de festival o teatre s'ha vist temptat a aprofitar la visita d'algun programador als seus "esdeveniments" per estalviar-se doblers a costa de les companyies, els han rebaixat el preu sense reinvertir després aquest estalvi a la potenciació de qualque aspecte concret de les seves activitats ni tampoc en la promoció del producte mostrat. És una manera de confondre festivals amb fires, de mostrar productes teatrals i omplir una programació, quasi sempre en època estival, com s'ha dit, amb el fet d'assistir a una trobada comercial entre venedors i compradors. No podem oblidar que, si es generalitzàs aquest tipus d'actituds, existiria la possibilitat que el mercat es deterioràs o fins i tot ens podríem trobar davant la seva fractura definitiva. Nosaltres veim les fires com les plataformes necessàries per poder distribuir de manera més ràpida i eficaç els productes. Concretament, a l'Estat espanyol, el 2000, existien tretze fires que complien amb plenes garantioes, dins de les seves particulars línies d'actuació, amb aquest objectiu. Per això, cal insistir a recordar que les fires de teatre són, per concepció i tal com ho demostra l'experiència, el canal de distribució de les arts escèniques.
RES DE RES-EN BLANC I LA IGUANA TEATRE. Palma.