Criteris diferents

TW
0

Em vaig posar l'altre dia devora la tele (en petites dosis continua sent nociva, però de vegades pots extraure'n alguna reflexió). Una d'aquestes tertúlies matinals en les quals, després de parlar de tots els successos escabrosos que ocorren cada dia en alguna desafortunada ciutat de l'Estat espanyol, també parlen de l'actualitat política, i dins aquesta, dels nacionalismes.

El primer que em cridà l'atenció fou que no hi havia cap tertulià que pertanyés a l'opció política que estaven «analitzant», jo diria més aviat jutjant. Normalment, en un judici, l'acusat té dret a la seva defensa. També des d'un punt de vista antropològic se'ns assegura que no es pot jutjar una cultura des de l'exterior d'aquesta: segons unes suposades bones normes, alienes a la cultura a analitzar. Així va anar transcorrent la tertúlia, amb judicis més o menys comprensius, però tots i cadascun totalment banals.

La tertulieta anava sobre el suport a la independència de Kosovo per part de la Unió Europea (per tant d'Espanya) i com aquest suport podria animar els nacionalismes de dins l'Estat a justificar les seues pretensions independentistes. Els arguments esgrimits provocaren dos sentiments ben diferents en mi: l'un de gràcia, l'altre d'absoluta estupefacció! Em va fer gràcia quan argumentaren que no hi ha la mateixa situació a Kosovo que a l'Estat espanyol. L'argument principal: que allí hi havia hagut una cruel guerra. En primer instant em va fer gràcia l'argument, ja que jo sempre he pensat que el que hauria de comptar per a la decisió d'un poble és la seua voluntat (en alguns llocs anomenada «sobirania», en altres, com als drets de Nacions Unides, a les quals pertany també Espanya, «dret a l'autoderminació»). El pitjor va venir després, quan hi vaig pensar un poc més detingudament. La conseqüència final de l'argument és: senyors, ens és igual la voluntat d'un poble (siga basc, gallec, valencià, català, etc.), no deixam fer referèndums (aquesta manera d'expressar la sobirania del poble ha esdevingut il·legal a l'Estat espanyol), i fins que no hi haja la suficient violència (és a dir: guerra) no hi haurà independència de cap tipus.

Així, mentre s'intenta per tots els mitjans possibles la fi de la violència, el missatge des del Govern, la dreta i tots aquells que neguen el dret dels pobles a expressar-se la justifica totalment.

Afortunadament, en la gran majoria dels pobles oprimits encara confiem que les paraules puguin fer callar les armes.

Rafael Manyes i Rodríguez (rebuda per e-mail).