Hi ha dos grans temes que són portada cada dia als diaris i als
principals noticiaris de les cadenes de televisió: els accidents de
circulació i la violència de gènere. Només em referiré al primer,
els accidents de circulació. No hi ha cap dubte que són una xacra
per a la societat, morts, invàlids, famílies destrossades. Els anys
setanta i vuitanta se'n donava la culpa primordialment a l'estat de
les carreteres, posteriorment s'ha fet campanya durant anys en
contra del consum de begudes alcohòliques, eren segons els entesos
i el món mediàtic el gran problema!!
Darrerament a l'Estat espanyol s'ha imposat el carnet per punts,
una amenaça cruel penja sobre els caps dels conductors, la possible
retirada per un temps del carnet de conduir. Però els accidents
continuen, cada dia més morts, més desgràcia, més misèria humana i
poc o molt poc se'n parla, del vertader problema; pareix que no
interessa, que hi ha un silenci absolut o quasi absolut sobre la
bàrbara potència de la majoria dels vehicles que es posen en
circulació, ja sigui de dues, tres, quatre o més rodes. La immensa
majoria dels vehicles a motor poden superar amb escreix la
velocitat màxima permesa a qualsevol carretera. Com es pot
culpabilitzar qualcú, que es gasta una pasta en un aparell que pot
anar a 200 km/h i que no pot passar, almanco en teoria de 120 km/h?
A 120 per autopistes, perquè en moltes carreteres el límit és
sensiblement inferior. Hi ha una falsedat enorme, quan ens mostren
un cotxe que l'han pispat a més de 200 km/h, quina barbaritat!!
pensen alguns, apunten altres. Però senyors, això és el pa de cada
dia, de cada moment, de cada segon, basta anar per una carretera,
per exemple la de Manacor, a 100 km/h (velocitat màxima) i hom veu
com en cinquanta quilometres pot ésser avançat per més de cent
cotxes. Fent-ne uns petits comptes, resulta que s'està violant el
codi de circulació, per milions de conductors cada dia.
Si com diu un anunci a la televisió autonòmica catalana, «la
velocitat mata, 183 morts des del gener», no s'acaba d'una vegada
per totes amb el problema de soca-rel, és perquè no hi ha un
interès real. La solució és evident, clara, fàcil, i suposa que cap
vehicle que es vengui a l'Estat no pugui superar la velocitat
màxima establerta. No es pot deixar en mans de cada conductor, la
possibilitat de ser un homicida involuntari.
Que no ens mostrin més cotxes destrossats ni publiquin anuncis
cínics i que limitin d'una vegada per tortes les potències dels
vehicles. És evident que això no acabaria amb els accidents, però
minvaria força la seva capacitat destructora. La indústria
automobilística és el vertader problema, és una pedra molt difícil
de superar, el gran capital està per damunt de la vida i de la
mort. És sorprenent que es puguin retirar del mercat 500.000
joguines perquè tenen un producte més o manco tòxic, que
potencialment podria fer mal a qualcú, i en canvi es permeti la
venda d'objectes l'ús normal dels quals vulnera la llei i el codi
de circulació, i mata una mitjana de 15 persones diàries a l'estat
espanyol.
Tomàs Bosch. (Rebuda per e-mail).
Subvencions a ONG
Sovint a les planes del seu diari es publican entrevistes amb
responsables, comentaris, notícies, comunicats, etc. del Fons
Mallorquí. Crec que tot obeeix a una política d'aquesta ONG per
divulgar les seves actuacions per així seguir tenint suport dels
ajuntaments, Govern, Consell, etc., quant aquests, principals
artífexs de la cooperació, no ho fan, igual que moltes d'altres ONG
que treballen sense posar-se medalles.
La dita ONG es va crear quan no hi havia la sensibilització cap
al tercer món que avui hi ha. Feien una feina molt digna per
recollir les petites ajudes d''juntaments i portar endavant unes
poques activitats de cooperació; avui això ja no és així.
Emparant-se en una aparença institucional, recull una gran
quantitat de diner públic per mantenir-se i amb aquest,
subvencionar directament projectes a les altres ONG que, igual que
ells, són associacions sense ànim de lucre.
Amb aquest diner públic que rep d'aquestes institucions, ens
trobam que:
a) De sortida sols és destina el 80 per cent al tercer món. (Un 10%
per a despeses de l'ONG subvencionada i un altre 10% per el
Fons).
b) Una entitat privada gestiona i administra diner públic sense
control parlamentari o de la Sindicatura de Comptes.
c) Es duplica la feina administrativa i de gestió. L'Administració
té uns funcionaris per fer aquesta feina i, a més, amb aquest diner
públic una entitat privada es manté i paga sous, despeses, viatges
suposadament per seguir projectes, etc. També pot mantenir una
biblioteca especialitzada, quan cap institució pública no en
té.
d) Cap organisme subvenciona ONG d'altres països com la dita ONG fá
directament a dit.
Per acabar i solucionar aquesta situació, sols demanar una cosa als
responsables de gestionar els diners públics per al tercer món,
«COMPLIU LA LLEI», rés més. Gràcies.
Bel Suñer Cantallops. (Rebuda per e-mail).
Queixa pel servei d'ambulàncies del 061
El nostre fill petit ha estat ingressat uns quants dies a
l'Hospital de Manacor. D'entrada, hem de dir que el tracte que hem
rebut per part del personal del centre "mèdic, d'infermeria,
auxiliar i de serveis" ha estat excel·lent. Ens han ajudat tot
quant han pogut i han demostrat una amabilitat i un interès
extraordinaris.
No podem dir el mateix, però, del servei d'ambulàncies del 061.
Res de «Pendientes de ti», com diu el seu fulletó de propaganda. El
cas és que teníem cita un dia a les 8.30 per sotmetre el nostre
fill, de 18 mesos, a una prova a Son Dureta. L'hora de recollida
per a la prova, en la qual el nostre fill havia d'estar dejú, era
entre les 7.00 i les 7.30. En realitat, però, s'entregaren sense
cap explicació a les 8.30, la qual cosa retardà l'inici de la
prova, que entre una cosa i l'altra s'allargà fins prop de les
13.00. Mentrestant, el nostre fill seguia sense menjar res. A les
13.00, doncs, començà l'espera de l'ambulància que ens havia de
tornar a l'Hospital de Manacor. A les 14.30, la zona de Medicina
Nuclear de Son Dureta, on s'havia fet la prova, s'havia de tancar,
així que ens traslladaren, amb una altra ambulància, a l'edifici
Materno-Infantil. A les 15.30, finalment, comparegué la tan
esperada ambulància i a les 16.15 érem a Manacor, gairebé vuit
hores després d'haver partit. I encara més: durant el trajecte, una
de les empleades del servei ens féu saber que encara havíem tengut
«sort»: per un contratemps d'una familiar seva s'havia hagut de
desplaçar a Son Dureta i gràcies a això ens havia pogut recollir a
nosaltres. Si no hagués estat així, creim que encara esperaríem
l'ambulància. Però el fet més greu és que el personal mèdic dels
dos centres ens digué que les llargues esperes "gairebé sempre
d'hores" són, desgraciadament, una pràctica habitual al 061. Jutjau
vosaltres mateixos si rebérem un bon servei o si encara resta molt
per millorar, sobretot quan es tracta de malalts, i molt més si els
malalts són nins.
Maria Caldentey i Joan Llull. Sant Llorenç des
Cardassar.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.