-Un estudi de la Funcas (Fundació de les Caixes d'Estalvi
Espanyoles) (1) calcula que l'any 2002, governant l'Executiu
central Aznar i el PP, pagàrem 3.652,4 milions d'euros més dels que
rebérem (607.642,5 milions de ptes.) (2)
-En un recent estudi local independent de l'anterior es
calculava que la quota de solidaritat que ens correspondria per
ajudar les zones més pobres de l'Estat seria aproximadament de 900
milions d'euros (150.000 milions de pessetes). (3)
-La resta, la diferència, 2.752,4 milions d'euros (457.911,28
milions de pessetes), és un abús, que repetit un any i un altre
any, arriba a la categoria d'espoliació, d'explotació colonialista,
de robatori.
-Mentre fan això som la comunitat autònoma que rep més pocs
doblers per infant escolaritzat, més pocs doblers per escola, més
pocs doblers per sanitat, per tenir cura de la nostra salut, per
atendre els nostres vells. Som la comunitat amb més poc territori
públic per habitant, amb més pocs espais naturals protegits, amb
més poques infraestructures ferroviàries, etc.
Clar que aquests doblers haurien de servir per millorar la
qualitat de vida de tots i no per repartir-los per comprar
cacauets. Però si, perquè vos en féssiu una idea, suposàssim que
els repartim un poc per hom, això suposaria:
-572.389 pessetes per persona i any.
-45.791.128 pessetes per persona al llarg dels 80 anys de vida
mitjana.
-183.164.513 pessetes per família de 4 persones al llarg de la
vida d'una d'elles. No som els residents d'aquestes illes els únics
que pagam més del que correspondria a una solidaritat normal i
suficient, però sí que som els qui pagam més «per càpita» i amb
molta diferència. Si el nostre dèficit és aproximadament d'un 43%,
a darrere hi vénen Catalunya i Madrid, amb un dèficit aproximat
d'un 27%, tot i que en el cas de Madrid, pel fet de tenir-hi moltes
empreses la seu central, s'hi comptabilitzen com a entrades
impostos que s'han generat en altres indrets del territori i, a
més, moltes de les despeses que es fan a Madrid es comptabilitzen
com a gastades al conjunt d'Espanya, quan només són parcialment de
capitalitat i, de fet, suposen una despesa pública que, en un
percentatge variable però important, hauria de ser considerat com a
feta a Madrid, de manera que si es corregissin aquests dos extrems,
alguns estudis consideren que Madrid romandria situat entorn de
l'empat fiscal o en terreny de superàvit. (1).
(1) Veure la revista de la Fundació de Caixes d'Estalvis
Espanyoles «Papeles de Economía Española», núm. 99 del 2004.
(2) Del mateix estudi es pot deduir un dèficit alternatiu de
3.092 milions d'euros, cosa que minvaria una mica els nombres, però
no l'escàndol que suposen.(4)
(3) Essent un estudi diferent, potser la quota de solidaritat no
seria aquesta, però no tenint-ne d'altre, prenem aquesta de
referència.
(4) En qualsevol cas, l'educació, la salut, la natura, el
territori, la gent, el país, l'atenció als més malalts i als més
necessitats, el dret i la justícia, exigeixen que l'estat deixi de
sucar-nos com qui suca una llimona.
J. Bonet. (Rebuda per e-mail).
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.