L'adaptació dels nins de 3 anys a l'escola

TW
0

Heu pensat qualque vegada com se sent un infant petit que per primera vegada va a l'escola o a l'escoleta? Us heu trobat mai en una situació semblant com a adults? Creim que aquesta pregunta poques vegades ens la feim.

Un infant en aquesta situació, normalment, sol plorar i estar molt angoixat, ja que està rodejat de novetats (mestra/a, infants que també ploren i desconeix els espais nous per ell...). Com a educadors que som i amb certa experiència pensam que hem de fer el possible perquè aquests infants se sentin aquests dies i durant tot l'any tan bé com sigui possible i per això necessitam primer el suport de tots (dels pares perquè respectin l'horari d'adaptació i de les institucions perquè ens deixin fer-ho). Els infants se separen per primera vegada de les seves famílies i necessiten una atenció més individualitzada que els primers dies no podem donar tan fàcilment, ja que tots ploren alhora, i tots ens necessiten. Cada nin té el seu ritme de maduració i aquests dies podem atendre'ls millor si comencen l'escola d'una manera més escalonada (grups més petits, temps reduït, algun dia amb la família dins l'aula...). Tot això una persona que no fa feina amb ells tal volta no ho pot entendre, i sempre es critica els educadors comentant que només ho feim per la nostra comoditat per tenir aquesta primera setmana menys feina, i justament és el contrari, ja que només estam pensant en aquestes «personetes» que no tenen per què patir d'aquesta manera. Ja tendran temps de fer-ho, per desgràcia.

Tampoc no tenim en compte que hi ha molts de pares i mares que sofreixen moltíssim quan els deixen i aquest període els ajuda molt i tranquil·litza quan veuen els seus fills amb 5 o 6 més i la mestra, en comptes de 25 plorant i amb tristesa.

Els infants així poden identificar l'escola com un lloc agradable, conèixer aviat la mestra i els companys, controlar els nous espais, integrar-se al joc, adquirir els primers hàbits de neteja i ordre, adaptar-se al ritme de les activitats quotidianes, escoltar, entendre i acceptar les normes sense la necessitat que sigui un drama per a ells.

Les institucions han d'aportar les ajudes necessàries tant d'infraestructura material com humana, perquè l'educador es pugui centrar en l'atenció dels més petits al seu càrrec. Per acabar, volem denunciar que molts de centres es troben amb impediments per fer un adequat període d'adaptació, per la qual cosa no poden preveure en la seva organització la separació gradual dels infants de les seves famílies, deixant així de donar importància a la dificultat que pot suposar per a un infant petit i la seva família començar a anar a escola.

Plataforma d'Educació Infantil 0-6. Rebuda per e-mail.