Heu pensat qualque vegada com se sent un infant petit que per
primera vegada va a l'escola o a l'escoleta? Us heu trobat mai en
una situació semblant com a adults? Creim que aquesta pregunta
poques vegades ens la feim.
Un infant en aquesta situació, normalment, sol plorar i estar
molt angoixat, ja que està rodejat de novetats (mestra/a, infants
que també ploren i desconeix els espais nous per ell...). Com a
educadors que som i amb certa experiència pensam que hem de fer el
possible perquè aquests infants se sentin aquests dies i durant tot
l'any tan bé com sigui possible i per això necessitam primer el
suport de tots (dels pares perquè respectin l'horari d'adaptació i
de les institucions perquè ens deixin fer-ho). Els infants se
separen per primera vegada de les seves famílies i necessiten una
atenció més individualitzada que els primers dies no podem donar
tan fàcilment, ja que tots ploren alhora, i tots ens necessiten.
Cada nin té el seu ritme de maduració i aquests dies podem
atendre'ls millor si comencen l'escola d'una manera més escalonada
(grups més petits, temps reduït, algun dia amb la família dins
l'aula...). Tot això una persona que no fa feina amb ells tal volta
no ho pot entendre, i sempre es critica els educadors comentant que
només ho feim per la nostra comoditat per tenir aquesta primera
setmana menys feina, i justament és el contrari, ja que només estam
pensant en aquestes «personetes» que no tenen per què patir
d'aquesta manera. Ja tendran temps de fer-ho, per desgràcia.
Tampoc no tenim en compte que hi ha molts de pares i mares que
sofreixen moltíssim quan els deixen i aquest període els ajuda molt
i tranquil·litza quan veuen els seus fills amb 5 o 6 més i la
mestra, en comptes de 25 plorant i amb tristesa.
Els infants així poden identificar l'escola com un lloc
agradable, conèixer aviat la mestra i els companys, controlar els
nous espais, integrar-se al joc, adquirir els primers hàbits de
neteja i ordre, adaptar-se al ritme de les activitats quotidianes,
escoltar, entendre i acceptar les normes sense la necessitat que
sigui un drama per a ells.
Les institucions han d'aportar les ajudes necessàries tant
d'infraestructura material com humana, perquè l'educador es pugui
centrar en l'atenció dels més petits al seu càrrec. Per acabar,
volem denunciar que molts de centres es troben amb impediments per
fer un adequat període d'adaptació, per la qual cosa no poden
preveure en la seva organització la separació gradual dels infants
de les seves famílies, deixant així de donar importància a la
dificultat que pot suposar per a un infant petit i la seva família
començar a anar a escola.
Plataforma d'Educació Infantil 0-6. Rebuda per e-mail.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.