Sr. director:
Som subscriptor deDiari de Baleras des que aquest es va començar ha publicat en català i sempre n'he estat profundament agraït pel fet de poder tenir una eina per accedir a la realitat dels fets des d'una perspectiva i un idioma que entenc com a propis. És per aquesta admiració que sent i la gran valoració d'aquesta tasca i que no puc més que mostrar-me exigent amb la qualitat informativa que d'altra banda és norma general en el periòdic que vostè dirigeix.
En relació a la notícia apareguda a primera pàgina del dia 2 de gener en relació a les tarifes de taxis de Palma, em veig amb l'obligació de comentar-li que es troba lamentablement plena de mitges veritats, equivocacions i inexactituds que necessiten d'una rectificació. Això molt més pel fet que aquestes informacions no contrastades i col·locades a primera pàgina ocasionen una alarma social entre els usuaris de taxi i un perjudici a un col·lectiu que no ha estat mai prou valorat en la labor que realitza. Hem de lamentar que una vegada més sigui víctima d'una injustícia, aquesta vegada per informacions periodístiques més pròpies d'altres informatius que tots coneixem i que tenen com a tònica habitual aquesta manera de distorsionar la realitat per provocar sensacionalisme i polèmiques innecessàries.
La comparativa de tarifes comentada s'ha fet traient de context una dada que no s'ha d'analitzar per si sola com és l'abaixada de bandera. S'hi afirma que és la més alta de l'Estat quan això és rigurosament fals. Ciudad Real té el 2004 una baixada de bandera diürna d'1'90E i la nocturna és de 2'62E, front els 1'80E tant de dia com de nit de Palma del 2005. Però és que a més a més, Ciudad Real té també el kilòmetre diürn més car durant el 2004, que era de 0'62Efront als 0'55E de Palma al mateix any. Si bé amb la pujada, Palma passarà a tenir-lo a 0'61Een el 2005, és evident que Ciudad Real no el deixarà a 0'62Esi ja fa un any que li té. Per no parlar de Tarragona, una ciutat molt semblant a Palma en molts aspectes, però que té una baixada de bandera diürna de 3'10Ei de nit a 4'20E amb un kilòmetre diürn de 0'80E. D'on ve això d'afirmar en titulars de primera pàgina que Palma té la baixada de bandera més elevada de tot l'Estat quan no té res a veure amb la realitat? És clar que per qui ha de pagar tot sempre ens pareixerà car i de fet voldríem poder ajustar el preu de les coses perquè ens fossin més assequibles. Però no és correcte faltar a la veritat amb afirmacions que no són certes i que creen una certa prevenció en contra d'un col·lectiu de persones honrades a qui poden provocar perjudicis, a més d'una alarma social amb notícies que de cap manera es corresponen a la veritat.
No s'han analitzat totes les capitals espanyoles i no s'ha seguit un estudi metodològic mínimament acceptable per establir les comparatives tarifàries de manera integral. No s'han emprat dades actualitzades per fer l'estudi. La majoria de les dades que es mencionen corresponen al 2004 o a anys anteriors quan es refereixen a capitals de província espanyoles, però en canvi es fa la comparació amb les de Palma previstes per al 2005, en lloc d'establir la comparativa amb les del mateix any. Així quan ens diuen que la baixada de bandera a Madrid és d'1'55Eestan tergiversant la informació, perquè la prevista i aprovada per al 2005 és de 1'65E. Quan s'afirma que el kilòmetre de Madrid és a 0'70E s'està faltant a la veritat perquè el del 2005 és de 0'75E, ja que el que s'hauria de pretendre és comparar aquests dos conceptes amb els mateixos de Palma del 2005 que eren els que s'havien triat per establir la comparativa. Més escandalós és el cas de la informació relativa a Sevilla, on s'afirma que té un preu per kilòmetre diürn de 0'41E, quan en realitat l'any 2004 el tenia a 0'66E(segons tarifes publicades en el Boletín Oficial de la Junta de Andalucía, núm. 139, de 16 de juiol del 2004, pàgina núm. 15.892), i que estan pendents d'un increment per enguany d'un 5'6%. Però és que a damunt també les compara amb les previstes per a Palma en el 2005 i que encara no són d'aplicació!
Quan diu que la baixada de bandera de Sevilla és de 0'97E, ara sí empra dades del 2004, quan per enguany ja tenen acceptada una pujada del 5'6Eque incrementa aquesta quantitat. Tampoc no fa cap referència al detall aclaridor que aquesta baixada de bandera va acompanyada d'un mínim de percepció diürn que per al 2004 era de 2'66E i que per al 2005 es converteix en 2'80E. També passa pre alt que les tarifes de Palma no tenen aquest concepte de «mínim de percepció».
Tot aquest cúmul d'inexactituds podrien conduir a fer creure que el taxi de Palma, té uns preus més alts dels que en realitat té si els comparam amb altres llocs de l'Estat. El preu per kilòmetre diürn a Palma en el 2004 és de 0'55E i passarà en el 2005 a tenir-lo de 0'61E. Llocs com Alacant, Castelló o Girona, el tenen en el 2004, a 0'72E. Una ciutat com Badajoz que gaudeix d'un nivell de vida no tan alt com a les Balears, en el 2004 ja tenia un preu de kilòmetre de dia de 0'80E, i és d'espera que pugi, ja que aixó són dades de l'any passat i a principi d'any s'actualitzen. I més greu encara, qualsevol comparativa percentual que s'estableixi prenent com a referència tarifes que pertanyen a anys diferents, és una enganyifa vergonyosa, molt més quan això va a parar a la primera plana d'un periòdic que jo sempre he tengut per seriós i rigorós en la manera de tractar la inforamció.
Tampoc no s'han pres la molèstia de contactar amb les patronals del taxi on gustosament se'ls hauria evitat haver de fer un paper tan trist demostrant un desconeixement tan profund de la qüestió. Tot això a fi d'oferir l'òptim nivell de qualitat de la informació que sempre es mereixen els lectors i a què estan acostumats.
Molt més seriós i digne de consideració és l'estudi sobre les tarifes de taxi que ha realitzat la FACUA (Federació de Consumidores en Acción). Es va fer a octubre del 2004 sobre una base de 37 ciutats espanyoles i situa a Palma en la discreta posició nombre 23. L'estudi va emprar la metodologia d'analitzar vuit trajectes a cada lloc, durant el mes de setembre. Classifica a les ciutats assigant-hi puntuacions, essent la més cara la que acumula major nombre de punts. Aquests són els reusltats:
Així, la més cara és Tarragona amb 80 punts, seguida de Múrica, 58, Badajoz 54, Pamplona 53, Segovia 45, Alacant 43, Barcelona 43, Castelló, 43, Girona 41, Madrid 41, Ciudad Real 40, Palencia 39, Bilbabo 38, València 38, Còrdova 36, Sevilla 36, La Corunya 35, Gijón 35, Oviedo 35, Santander 35, Àvila 34, Cuenca 34, Palma de Mallorca 34, Burgos 33, Màlaga 32, Salamanca 32, Granada 31, Logronyo 31, Jaén 30, Valladolid 30, Saragossa 29, Almeria 25, Cadis 25, Huelva 25, Melilla 25, Ceuta 23 i Tenerife 8.
Gràcies per l'atenció d'acceptar una lleugera crítica que no desdiu gens la magnífica labor que fa el Diari que dirigeix amb tant d'encert.
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.