algo de nubes
  • Màx: 15°
  • Mín:
12°

L'estafa del «peaje en la sombra»

En anglès li diuen «Shadow toll», en castellà s'ha traduït com «peaje en la sombra» i els francesos, més encertadament, el denominen «peatge fictici».

El peatge fictici («peaje en la sombra») és la resposta amb la qual el Govern Balear vol fer front a la manca de finançament del Pla de Carreteres per part del Govern de l'Estat.

Així el peatge fictici s'ofereix a l'opinió pública com l'única alternativa davant la impossibilitat de finançar les obres de l'Autopista de Son Ferriol (eufemísticament denonimada «Segon Cinturó») una vegada s'ha confirmat que els pressuposts de l'Estat per a 2005 només destinaran 8 milions d'Euros al finançament de les carreteres de Balears: només el tram de l'autopista de Son Ferriol ja ha de costar uns 20 milions d'Euros...

Però, què és un peatge fictici? El peatge fictici consisteix que el Govern de les Illes Balears donarà a una empresa privada la concessió per a construir la carretera i per a fer-li el seu manteniment durant uns 30 anys(!). Durant tot aquest temps l'empresa cobrarà una quantitat mensual en proporció al nombre de cotxes que circuli mensualment per la carretera. Aquesta quantitat haurà d'incloure els costos de construcció, els de finançament de l'obra, els de manteniment i els del benefici empresarial. Tot això fa que una obra com la de l'autopista de Son Ferriol, que s'ha pressupostat en uns 20 milions d'euros, n'acabarà costant entre 60 i 80.

Això no és així perquè nosaltres ho afirmem, ja que hi ha precedents. El més conegut és l'autopista M-45 de Madrid. Aquesta autopista ha estat promoguda per la «Comunidad de Madrid», governada també pel PP i pareix que els càlculs de l'obra s'han fet malament i s'ha hagut de renegociar el pressupost, per la qual cosa una obra que havia de costar 523 milions euros, es calcula que els costos finals seran superiors a 1.800 milions. I tot per aplicar el sistema del peatge fictici.

El peatge fictici no és més que un sistema d'enginyeria financera que fa que, a curt termini, els polítics de torn es puguin penjar medalles perquè pareixerà que fan grans obres amb moltes facilitats financeres i amb un bon maquillatge dels Comptes Públics, ja que el mecanisme fa que, durant l'execució de l'obra no s'incrementi el dèficit públic de l'administració. La realitat, no obstant, és una altra molt més preocupant com ja s'ha posat de manifest en el finançament de l'esmentada M-45 madrilenya.

El president de l'AV de Sa Creu Vermella, Joan J. Prats. (Rebuda per e-mail).

Comenta

* Camps obligatoris

Comentaris

De moment no hi ha comentaris.