Senyor director:
Us escric aquesta nota arran de l'article publicat pel Sr. Riera en
què narra experiències personals en el seu viatge a Israel. A risc
de semblar massa primmirat, crec que és necessari aclarir uns punts
que en la crònica del sopar descriu l'articulista, ja que podrien
dur el lector a treure conclusions molt parcials i definitivament
equivocades sobre la natura i lleis de la religió jueva.
El terme kaixer, o també kóixer, no pot ser traduït com
«purificat». Més aviat designa un menjar que ha estat elaborat
seguint uns estàndards determinats. És un concepte similar al que
entenem avui com a «control de garantia». D'altra banda, els termes
«pur» i «impur» són categories rituals que afectaven el Temple de
Jerusalem, que com tothom sap va ser destruït en el segle primer de
l'era comuna. Avui en dia, només grups d'interpretació radical fan
servir aquestes categories, i val a dir que són una minoria dintre
de la minoria.
Cal notar que la reflexió que fa el Sr. Riera sobre el kaixrut del
vi -que també s'aplica a la resta d'aliments- tampoc no s'adequa a
la realitat. Una persona no jueva pot tocar la bóta de vi, pot
obrir la botella, pot servir-lo a taula i en pot gaudir sense que
en cap d'aquests casos el vi hagi deixat de ser considerat kaixer.
Cal recordar que fins fa un parell d'anys a casa nostra podíem
gaudir d'un excel·lent vi kaixer de la comarca del Priorat,
elaborat pels mateixos pagesos de la zona. L'única funció del rabí
que ho supervisava era la d'assegurar-se que el procés seguia els
estàndards (procés de maceració, elements que s'hi afegeixen, etc).
En la mateixa línia, tenim altres aliments elaborats a casa nostra
que són considerats kaixer ja que un rabí, després de supervisar
els ingredients i la forma de producció, ha certificat que
s'adeqüen als estàndards de la dieta tradicional jueva.
És obligació del productor fer el delme del vi (llevar-ne el 10%).
En cas contrari, el productor ha d'indicar a l'etiqueta que no ho
ha fet. Si la persona que ha de consumir el vi és molt estricte en
la lectura que fa de la seva observança, pot tornar a fer el
delme.
Ara bé, la meva intenció en comentar tots aquests detalls és que el
lector entengui que aquestes són normes religioses i culturals
jueves perfectament comparables a les que altres religions poden
tenir. De cap manera, com sembla suggerir l'articulista, no estan
motivades per sentiments racistes cap al no jueu. La discussió
sobre quin paper té el no jueu en el judaisme surt dels límits
d'aquesta nota, però només voldria aclarir un fet essencial: que el
judaisme no considera les persones no jueves sota cap caire
negatiu, ans al contrari. El judaisme predica que totes les
religions són igualment vàlides i respectables.
No pos en dubte el que el Sr. Riera hagi vist. I tampoc no sé fins
a quin punt l'acompanyant israelià del Sr. Riera era un entès i li
ho va explicar correctament. Però tinc clar que si les pràctiques
descrites són literalment certes, aquestes pertanyen a algun
grupuscle minoritari i no són representatives de tot el judaisme.
Per no dir que no s'adscriuen en absolut a la comunitat jueva de
casa nostra.
Opinió | Cartes al director
Referent a Israel
03/12/02 0:00
- Palma es presenta a Nova York com un referent cultural amb una mostra de flamenc
- Perdre la feina per defensar el català a l'aula
- SIAU romp el silenci entorn del mestre i cantant Miquel Roldán
- Cisma a Vox: un centenar de càrrecs es rebel·len contra Abascal
- El centre de Salut Emili Darder desobeeix la normativa vigent
Sense comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
De moment no hi ha comentaris.