algo de nubes
  • Màx: 19°
  • Mín: 18°
13°

Afluixar el cinturó per curar l'obesitat

El director insular d'Infraestructures i Mobilitat del Consell de Mallorca, en Joan Cifre, afirmava, durant el debat sobre la construcció de l'autopista Llucmajor-Campos, que els estudis que demostren que construir més carreteres provoca encara més trànsit en fer créixer la demanda de forma artificial, no es poden aplicar a Mallorca. Segon el director d'infrastructures;  "aquestes teories poden funcionar en grans infrastructures de continents o territoris grans, però a una illa la intensitat del trànsit és la mateixa independentment de la infraestructura".  Unes declaracions més que preocupants quan el Govern prepara el primer Pla Integral de Mobilitat de Balears.  

Per desgràcia és normal que els partits polítics que governen triïn els seus  càrrecs per qüestions internes o interessos de partit, i no pels seus coneixements en l'àrea gestionada, però almenys, una vegada triats, s'haurien de documentar i treballar per dominar la seva àrea i no fer segon quines afirmacions. Fa dècades que els investigadors de mobilitat han demostrat que si es fan més carreteres, indueix a la demanda de forma artificial i es provoquen embussos, és el que es denomina Llei de Ferro de la Congestió, la posició de Lewis-Mogridge, o la Triple Convergència. Cap dels estudiosos, evidentment, diu que a una illa la llei no funcioni i només cal veure el que passa a la via de circumval·lació o a les autopistes com la de Palma-Inca. Augmentar en un 10% la capacitat de les vies provoca a curt termini un augment del 3% -6% del nombre de cotxes, i a llarg, del 6% -10 %. En Joan Cifre no creu que la gent que empra una carretera a Mallorca l’empri més perquè tingui dos carrils i pensa que al final la gent es desplaça per necessitat... No sé si el director d'infraestructures considera necessari que milers de ciutadans es desplacin als centres comercials  com Festival Park o  Fan Mallorca. D’aquí poc veurem  com l'increment de trànsit  induït que durà associada l'autopista Llucmajor-Campos incrementarà la pressió constructora sobre tot el Llevant i Migjorn de Mallorca i crearà noves necessitats de les que parla el director d'infraestructures.  Com va dir Wes Marshall fer més carreteres per solucionar els embussos és com afluixar  el cinturó per curar l’obesitat. Una falsa solució a la congestió. L'únic que canvia en ser un illa és que el nostre territori és molt limitat i la destrucció provocada per la construcció d'autopistes que no solucionen res encara és més negativa que en altres territoris.

Al final de les seves declaracions el director d'infrastructures afirmava que "l’única alternativa real no és reduir les carreteres sinó millorar el transport públic acompanyat d’un canvi de mentalitat". El problema és que fent més autopistes no es millora el transport públic, realment al millorar-se  a curt termini la situació per a l'automòbil, els usuaris de transport públic veuen que és millor viatjar en cotxe, de manera que es produeix una migració d'usuaris del transport públic als cotxes. Això, d'una banda, augmenta el nombre d'automòbils i augmenta la congestió. De l'altra, en disminuir els usuaris de transport públic, el servei de autobusos s'ajusta reduint línies i baixant les freqüències, el que fa que anar en bus consumeixi més temps en accés i espera a la vegada que augmenten les tarifes per compensar una menor quantitat de passatgers. Ampliar la quantitat de carrils com a remei de la congestió no només no és efectiu a mitjà termini, sinó contraproduent.

El futur de la mobilitat no passa per continuar engreixant amb més asfalt  l'obès transport privat. El primer Pla Integral de Mobilitat de Balears que es fa en aquests moment s'hauria d'haver realitzat fa anys i és imprescindible que aposti de veritat pel transport públic i la mobilitat no motoritzada.

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris