Light rain
  • Màx: 14°
  • Mín:
11°

Educació per projectes

Fa uns dies vaig poder participar en la primera jornada de la xarxa d'instituts connectats pel canvi associada a l'Institut de Recerca i Innovació Educativa (IRIE), que li dóna suport i assessorament. El principal objectiu de la xarxa és impulsar li compartir la implantació de metodologies actives i cooperatives d'educació.

A les jornades vam poder veure el documental "Most likely to succeed" (Majors probabilitats d'èxit) sobre l'experiència del centre High Tech High, un institut de San Diego que treballa de manera interdisciplinària per projectes. Es tracta de canviar el model educatiu imperant i que la LOMCE vol encara impulsar més, pensat per formar ciutadans en sèrie: individus, no individualitats, amb les mateixes habilitats necessàries per ser productius i teòricament trobar una bona feina. Un model amb currículums, assignatures, aules i horaris tancats. Un model que està condemnat a desaparèixer, al mateix ritme que moltes feines realitzades fins ara per humans són realitzades en aquest moment per ordinadors. No té sentit seguir fonamentant l'educació en la memorització i automatització de conceptes per ser després repetits a un examen i oblidats en poc temps perquè no són rellevants per a la nostra vida futura. El cervell oblida el noranta per cent que memoritzam però no utilitzam

El nou model educatiu s'ha de fonamentar en la pràctica, en la feina cooperativa i en una major llibertat dels docents i dels alumnes. Una de les formes del nou model educatiu és la feina en projectes com la que es fa a l'institut del documental;  una obra de teatre o la realització d'un engranatge de fusta que representi  l'inici i desaparició de les civilitzacions. Als projectes es treballen habilitats com el pensament crític, la creativitat, les habilitats comunicatives, les competències socials, la importància de planificar, prendre decisions... L'avaluació no es realitza a partir d'exàmens sinó de l'exhibició del projecte dels alumnes, davant els professors, les famílies i els seus companys. D'aquesta forma a més d'obrir l'institut al seu entorn familiar i social posa als alumnes en una situació real, el que dóna als alumnes un gran sentit de responsabilitat individual i com a grup, a més d'una de les coses que més ens satisfà als sers humans que és la de crear alguna cosa que no existia abans i adonar-te que pots fer coses que no havies fet mai. Una experiència que no s'oblida mai.

No podem seguir pensant en l'actualitat que l'educació ha de servir fonamentalment per obtenir coneixements i que les habilitats més bàsiques les obtindran els alumnes després. L'educació avui s'ha de fonamentar sobre maneres de pensar que impliquen aproximacions creatives i crítiques a la solució de problemes i a la presa de decisions. Com diuen al documental si continuam ensenyant avui com ahir robam el futur als nostres alumnes.

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per Comenius, fa devers d'un mes

Si voleu aixecar el nivell dels nostres estudiants de batixillerat, a) el primer que s'ha de fer es tancar els anomenats 'Gabinets d'Orientació', vertaderes 'gestories' generadores de papers inútils i complicadores de la vida del que vol ensenyar de veritat...
b) Tornar a les oposicions serioses de manera que s'exigesqui que qui ha d'impartir una assignatura la domini, i eliminar la part de la 'Programació...', totes copiades d'aqui i d'allà i sense ànima.
c)Retornar la figura d'autoritat, intel.lectual, que cal tenir el professor i desterrar el 'buenisme' de les aules.
d) Fer entendre que sense esforç no anam enlloc.
e) La labor 'assitencial' no és feina del professort sinó de professionals qualificats.
f) A determinats nivells educatius, s'ha de dir ben clar que sense estudi i nivell no es pot 'regalar' els títols.
Crec que tot això no agradarà a la legió de 'pedagogistes' que hi ha per tot...Anau a Alemanya o al Japó, i ja em contareu qui predica aquestes propostes tan desbaratades que sí trobareu a molts de paíssos d'Amèrica del Sud. És aquest el model a seguir?
Eliminar el Màster de Professorat obligatori, inexistent a tot Europa, i de consequències 'disolvents' per a qui vol fer una feina seriosa.

Valoració:0menosmas
Per Catina Femenies, fa devers d'un mes

Estic completament d'acord. Hem arribat a un punt d'incoherència tan gran que formam alumnes per passar una prova que no s'ajusta a les necessitats que el dia de demà es demanarà als nostres alumnes. No té sentit entrenar la capacitat de memorització quan allò que els espera als adolescents són unes feines que encara no existeixen. Hauran de ser creatius i reinventar-se i no podran fer-ho si nosaltres no potenciam i treballam les competències bàsiques, el treball en equip, l'esperit crític... Google és un meravellós rebost d'informació al qual hi podem accedir des del nostre mòbil, deixem que al cap hi hagi idees, propostes, arguments...i no informació perquè sí!

Valoració:1menosmas
Per Pepe García, fa devers d'un mes

Em sap greu Joan, el documental i la feina per projectes són més amens que aquesta columna.

Valoració:2menosmas
Per Joan Perea, fa devers d'un mes

ufff quin tostón!

Valoració:0menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente

Comenta

* Camps obligatoris