Sunny
  • Màx: 27°
  • Mín: 16°
27°

Dimarts 14 de febrer, un dimarts com els altres?

Avui dimarts 14 del mes de febrer és un dimarts com tants d’altres? Les botigues de roba, de perfums, de regals,  tenen els mostradors dedicats al Sant Valentí, patró dels enamorats. Sembla que la data del santoral va tenir els seus orígens fa molts segles, en el canvi de la naturalesa. A mitjans febrer començava la fi de l’hivern ,que encara té un mes llarg de vida, el famós Valentí sembla que era un sacerdot que casava en secret.

Una data que motiva els regals entre parelles per mostrar el seu afecte. L’ONCE ha aprofitat per anunciar el seu sorteig extraordinari amb un anunci sobre els regals desafortunats o desiguals, segons si aquell que el fa repeteix el de sempre o pel contrari té imaginació. Finalment la solució, ja ho sabeu, és el cupó, però que sigui el guanyador és clar!

Enguany una institució, el Consell de Mallorca, ha tingut la gosadia de fer un mannequin challenge, això és, una filmació de persones immòbils, en silenci, mostrant un missatge, com un globus de còmic. Aquesta iniciativa de la direcció insular d’Igualtat ha tingut repercussió a les xarxes socials. Els missatges, molt senzills de l’estil «estimar no és controlar» o altres per l’estil, volen mostrar que l’amor romàntic no ha de ser control, submissió, domini, gelosia...

Amb sorpresa hem vist unes declaracions del responsable d’una organització empresarial del comerç queixant-se d’aquesta iniciativa. Qui té més força per canviar els costums? Els mitjans de comunicació, la publicitat, els mostradors de les botigues, els anuncis als cinemes a les cadenes televisives, o un «mannequin challenge» que es veu per les xarxes socials?

És cert que la gent jove és més consumidora de les xarxes socials que les persones adultes. És cert, el poder de convicció d’una iniciativa com aquesta no pot tenir efectivitat si no va acompanyat d’una reflexió provocada, a les aules per exemple, o als bars o a les reunions amb les amistats.

És cert també que una primera passa en aquest sentit, per part d’una institució no fa mal. Ni provoca pèrdues en els guanys dels comerços que promocionen tot tipus de regals. Qui fa mal de bon de veres, al comerç de proximitat, són les grans superfícies, els grans centres que tenim arreu de la nostra illa i molts concentrats a Palma.

Parlar, reflexionar, sobre l’amor romàntic que ens canten tants intèrprets de moda, els missatges de les cançons, comentar els estereotips que continuen essent presents, les dones han de ser submises, obedients, atentes als desitjos dels enamorats, els homes, forts, dominants, gelosos perquè així mostren més afecte, és ben necessari.

Una vegada més hem de recordar que el patriarcat es va adaptant al temps moderns, i hem de pensar que les noves maneres de domini, de control, dels masclistes vénen via WhastApp o altres mitjans moderns. La mentalitat masclista no es limita a les agressions verbals o físiques. No cregueu que la violència es pot veure com a aïllada del domini i possessió com a forma d’estimació.

L’amor romàntic, els missatges de  cercar la meva «mitja taronja», perquè si no la tenim no podem ésser feliços, són una manera de transmetre la mentalitat del patriarcat com a única possible.

Avui, 14 de febrer, un dimarts diferent, per aquells que cerquen la manera de mostrar el seu afecte cap a l’altra persona i creuen que un regal ho mostra. Un dimarts com els altres per qui no celebra una data comercial, una excusa per consumir. Una dimarts que pot ser l’excusa per parlar de l’amor romàntic com a coartada per unes relacions gens afectives ni gens igualitàries.

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per au, fa 3 mesos

Vaya tonterías que largas. Todos los martes son iguales. Después cada uno hace o compra o celebra lo que le dé la realísima gana.

¿Qué no te gusta este día?. Pues a otros si. Mira si es fácil de entender.

Aquí no hay patriarcas y medias taronjos. Cada uno se lo monta a su manera y punto. Y ni a ti ni a mi nos puede interesar lo que hace el vecino.

Valoració:0menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente

Comenta

* Camps obligatoris