nubes dispersas
  • Màx: 31°
  • Mín: 19°
31°

S’està creuant la línia vermella...

Aquest és el titular d’un bon article a l’Arabalears.cat  són les paraules del Defensor del Menor que denuncia la hipersexualització i els mitjans que vulneren els drets dels infants. El trobareu a l’edició del diumenge.

Hem vist els concursos de cuina a les cadenes televisives no només de cuiners i cuineres adults sinó també d’infants, els juniors, amb entusiasme de majors, pares i mares, padrins, familiars, veïnats i veïnades. Podria sorprendre el fet que els infants, nins i nines, facin competició per ésser els millors a l’hora de cuinar. Podria dic, a qui deien que la cuina és cosa de majors, i sobretot, cosa de dones.

No només es poden veure a les cadenes privades concursos de cuina. També concursos musicals, de ball, dedicats a aquesta franja d’edat «junior», o children... reproduesc les paraules del Sr. Serafín Carballo, responsable de l’Oficina de Defensa dels Drets del Menor de la nostra comunitat autònoma:  ... la societat té “un desconeixement” causat, en bona part, per la cultura del consumisme i la manca d’informació i d’educació. Tot això està provocant que es normalitzin comportaments en els quals els infants repeteixen rols i patrons estètics i socials dels adults, “una idea que no correspon a la infància” i que fa que no s’estiguin respectant els seus temps evolutius.

Així de clar, una idea que no correspon a la infància...Potser algú pensarà que és exagerat. La infància d’avui i l’etapa de pre-adolescència són objectius claríssims per aquelles grans empreses que fomenten el consum. Siguin les multinacionals del món audiovisual, tipus Disney, siguin les cadenes de televisió amb propietaris com Berlusconi que cerquen grans beneficis, amb rapidesa, amb programes que siguin atractius per a «tota la família»... De l’etapa següent, l’adolescència, ja els injectaran la necessitat de les «marques» en el vestir,o d’esser els primers en els aparells de darrera generació per «comunicar-se» a través de les xarxes socials, a tot hora.

Qui està creuant la línia vermella? Els infants no. Si hi ha nines i nins que ballen, canten, cuinen, és perquè hi ha mares i pares, o qualsevol altre adult que està devora ells i els anima, els motiva. Segons el mateix reportatge que us comentava, es cita  com a experta n’Esperança Bosch  directora del màster universitari en Polítiques d’Igualtat de la UIB,  “s’ha de fer una reflexió” i assenyala que “una cosa és un espectacle al pati d’un col·legi i una altra és la sobreexposició que pateixen els infants a la televisió en espais on l’àmbit infantil no existeix i impera l’adult”. També s’ha de diferenciar en els rols en què actuen els nins. “Una cosa és jugar a disfressar-se i una altra és vestir-se d’adult en un àmbit adult, això ja no és un joc”, sentencia Bosch.

Convé pensar-hi, ens sembla tan habitual, tan normal, és una moda direm... I segurament és així, és cosa corrent, però potser no estaria de més reflexionar-ho, per exemple en reunions de les associacions de mares i pares, o a sopars amb amics, amb familiars...Tenim molts models assimilats que ens vénen de tradicions foranes, com el famós Halloween, o el Black-Friday, festes infantils importades o dies de consum estranys a les rebaixes. Es converteixen en fets habituals, corrents, entre altres raons perquè ens ho promouen dia sí i l’altre també, els mitjans de comunicació, la publicitat.

Moltes persones s’indignen amb la utilització de la imatge de les dones com a objectes, sexuals, a la publicitat de cotxes, de perfums, d’objectes de luxe en les campanyes de festes de Nadal, de Reis.  També diuen és cosa habitual, corrent. Tan normal...  

Crec que vivim una societat on s’ha avançat molt en la protecció als infants, som conscients que requereixen una atenció especial com a persones que estan en etapes d’aprenentatge, algú dirà que potser hi ha una sobre-protecció en alguns aspectes. En altres potser no és així.

Reportatges com aquest ens fan reflexionar i ens poden ajudar a veure des d’una altra perspectiva aquestes modes, aquests programes.

COMENTARIS

De moment no hi ha comentaris.

Comenta

* Camps obligatoris