nubes dispersas
  • Màx: 16°
  • Mín: 15°
16°

Transportar mercaderies a les Balears és prop de quatre vegades més car que a la Península

51959

12-09-2018

Els investigadors de la Universitat de les Illes Balears Eduard Alonso-Paulí, Pau Balart i Abel Lucena han presentat a Palma, a la seu de la Federació Empresarial Balear de Transports, les principals conclusions del seu informe d'avaluació del transport de mercaderies de les Balears.

La insularitat representa un cost important sobre el conjunt de l'economia de les Balears. El sector del transport de passatgers i de mercaderies es troba entre els més afectats per aquesta situació. Per a tenir una idea d'aquest sobrecost, l'informe proposa un exercici hipotètic comparant els costs actuals del transport de mercaderies amb el cost hipotètic en cas d'haver-hi una connexió per carretera amb la Península. Prenent com a exemple la ruta Palma-Barcelona, s'observa que el cost del tram marítim supera en aproximadament un 370 % el cost de transport per carretera.

La principal diferència entre els sobrecosts soferts pel transport de passatgers i el de mercaderies es troba possiblement en la visibilitat d’aquests sobrecosts. Mentre que el sobrecost que sofreixen els residents en els seus desplaçaments és àmpliament conegut i un tema recurrent al debat de la insularitat, el sobrecost que experimenta el transport de mercaderies passa més desapercebut, i queda camuflat en el pagament de preus més elevats pels productes que ha d’assumir el consumidor final.

Atesa la importància de la competitivitat en el sector del transport de mercaderies, l'estudi té dos objectius fonamentals: (i) Identificar els elements que poden afectar aquesta competitivitat, i (ii) proposar solucions que atenuïn el paper dels elements identificats en la pèrdua de competitivitat. Per a aconseguir aquests objectius, l'estudi ha fet una anàlisi de la cadena de valor del transport a les Balears, la qual inclou ports, empreses de serveis portuaris, navilieres, i empreses de transport per carretera.

L'informe avalua la competitivitat de les diferents fases de la cadena de transport a les Balears:

  • Ports i empreses de serveis portuaris
  • Navilieres
  • Empreses de transport per carretera
  • Finalment, l'estudi duu a terme una sèrie de recomanacions per millorar la competitivitat del sector. Entre aquestes mesures es troben:

-Supervisió rigorosa a càrrec de les autoritats de la competència en el tram marítim de la cadena de transport.
-Transparència en preus i quantitats en el tram marítim de la cadena de transport.
-Creació d'una central de compra i un centre integral de transport.
-Solucionar els problemes d'equitat entre les ajudes al transport balear i les de les altres zones no peninsulars.

COMENTARIS

Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente
Per Corredor de la enveja, fa 2 mesos

El Corredor Mediterrani també hauria ajudat a abaratar el transport de les mercaderies, fins els ports, però l'estat espanyol pareix més disposat a escoltar als envejosos de Castella-La Manxa i d'Aragó i a la Gusana que vol que passi per la seva Sevilla enlloc de per Màlaga, que no a les vertaderes necessitats dels ciutadans i optara per fer un corredor de secà, que transportara aire per amunt i per avall enmig del no res.

Valoración:1menosmas
Anterior
Pàgina 1 de 1
Siguiente

Comenta

* Camps obligatoris