Aquest divendres, 20 de juny, fou l'últim dia del qual s'ha confirmat com el curs escolar més calent que es recorda en els últims temps a les Illes.
L'any en el qual ha entrat als centres, per la via ràpida i sense un suficient consens, el trilingüisme del Govern Bauzá, bona part de la comunitat educativa li ha girat l'esquena i han censurat amb fermesa l'actitud governamental, compromesa tant sí com no a posar en marxa el TIL, retirant de seguida aquest punt de tota mesa de negociació.
L'Assemblea de Docents i els principals sindicats han considerat en nombroses ocasions que aquest és un projecte postís i improvisat, que no té en compte les necessitats reals dels centres i dels alumnes, ni tampoc les mancances i retallades, freqüents en els últims temps en tot allò que té un component públic.
Per exemple, durant el curs 2013-2014, l'alumnat de necessitats educatives especials (NEE) ha patit retallades en detriment de l'educació inclusiva, com la reducció dels professionals especialistes en suport educatiu, o l'augment de ràtios i baixes de mestres de suport no cobertes.
Així mateix, segons els docents en lluita, s'ha disparat "escandalosament" el nombre d'hores no cobertes per manca de professorat als centres d'educació secundària, i també es retallen pel curs que ve un total de 719 places de cicles formatius de formació professional presencial, caient aquestes un 9,3% en referència al curs que ha acabat.
Resposta
Tota aquesta realitat es condensà i esdevingué el perquè de la vaga educativa, produint escenes que perduraran en les nostres ments durant molt de temps.
L'oposició unànime a la política educativa del Govern Bauzá -tret dels de la seva corda i afins-. Les dinàmiques associatives dels professors, generades des de la creació de la Plataforma Crida, i les seves camisetes verdes amb l'embut, molt cercades per alguns, i en altres ocasions gairebé temudes. La vaga indefinida, activa durant un mes seguit i represa en jornades molt puntuals i simbòliques. La iniciativa de la Caixa de Resistència, que aconseguí recaptar molts milers d'euros per fer front a les despeses i càrregues econòmiques generades per la lluita. O el rebuig als expedients sancionadors a diversos directors de centre. Totes són icones que simbolitzen el camí de lluita transcorregut fins aquí.
Però sens dubte, dos ítems destaquen per damunt de tots aquests. El primer, la gran manifestació del setembre, que omplí els carrers de Palma a favor de l'educació pública de qualitat i en català, i que també dugué milers de persones a Menorca, Eivissa i Formentera, compromeses amb la nostra escola. Una jornada històrica, que permeté demostrar el vigent suport transversal de la societat illenca cap als seus docents.
I no hi podia faltar la dignitat demostrada pel docent de l'IES Llucmajor Jaume Sastre, qui amb la seva vaga de fam reclamà durant quaranta dies a José Ramón Bauzá un diàleg real i obert a totes les parts presents en el conflicte. També amb el comitè de vaga de l'Assemblea de Docents, marginat i desacreditat per les elits del PP balear per ser poc representatiu, o potser per fer massa renou.
Aquí acaba un curs, però ben aviat en començarà un altre. Llavors veure'm si uns i altres han après la lliçó.
18 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Viva El Rey De España!!!
El canvi educatiu no es pot imposar contra la voluntat dels pedagògs. L'exemple és el TIL, un fracàs. Tenim un govern d'ignorants i antimallorquins que només ens causen problemes.
EL CATALÁN RETROCEDE COMO LENGUA HABITUAL FRENTE AL CASTELLANO. LA GENERALITAT JUSTIFICA LA CAIDA DEL IDIOMA AUTONÓMICO POR LA INMIGRACIÓN.
Potser que el curs hagi acabat pels alumnes, però pels professors no acabarà. La lluita continuarà tot l'estiu i també el setembre... bre...bre. El curs que ve, no ser`millor que aquest. Això els agradaria, que els deixàssim en pau tot l'estiu. Idò no.
Strobin? A quina llengüa pertany? Qué significa? És la cançó de l´Estiu? És un volcà? O és un defecte visual?
Contra sa dictadura inculta de Bauzá, i les marionetas de Madrid, la generositat de mestres, pares, nins i poble! Front els que ens volen ignorants i esclaus volem una educació en Català, pública i de qualitat! Els grans canvis són gràcies a moltes petites accions. Volem decidir-ho tot, volem referèndums!
Dir que els pares vam anar a una manfestació enganats o entenc com tractar-me de beneït. Quan prenc part d'una manifestació sé perfectament perque i vaig, que vols que et digui. Ja t'he dit que tinc fills, i sé perfectement com a funcionat la vaga dels docents, sé perfectament com ha anat la negociacio, i justament una de les persones avergonyides amb l'actitud del Govern és ex regidor del PP i membre d'un sindicat que fins fa poc era ben proper al PP, i aquesta m'ha explicat moltes reunions amb la consellera i el seu equip, per tant,si que sé de gent que entenc molt equanim com ha anat el tema. Per cert, política és tot allò que suposa prendre partit per una postura o una altre, tots tenim opinió política, jo el que t'he dit i mantenc és que fas partidisme, no vulgis criminalitzar el nom "política", els partits desgraciadament fan partidisme, els que prenim part de les APIMAS dels centres feim política, si, és a dir, reclamam més presupost i més mitjans pels centres. Em sap greu, però no puc seguir, ara supós que dir als altres que obrin el cap (supós que més que amb això consideres que tenc una mentelitat tancada) tampoc podré considerar que és una manera de voler dir que tu tens més raó que els altres, Jo he exposat la meva visió, i t'agradi o no, no coincidiex amb la teva,ja t'he dit el motiu, sobretot, perque la metodlogia que vol "imposar" aquest govern no és la millor per introduïr l'Anglès, i ja t'he dit que em bas amb al criteri dels teòrics del CLIL, conegut aquí com AICLE, que i farem, salut i bon cap de setmana.
No he tractat a ningú de beneit, atura de tergiversar ses coses. Tampoc tenc res a veure amb docència ni amb política, pot estar segur/a. Per desgràcia els meus fills estan en edat escolar i me sent trait per uns i pels altres, la part radical és tant per part de PP govern com per part de docents, sindicats i FAPA. Saps com funcionava es tema de vagues de docents, es tema de aules buides i coses d'aquestes? I dò si no ho saps, informat una mica, però feu desde dins, jo ho sé i és realment un joc brut per ses dues bandes. Per cert, aquesta postura que tens de que un que no pensa com tu ha se ser per política no te durà enlloc, obre una mica es cap. Salut.
Tractar de beneïts a cent mil persones que sortirén al carrer, molts d'ells que no pertenyien a cap partit, com jo mateix, i desprès pretendre posicionar-te tu en una postura no partidiste i ir als altres que ens creiem Deu, penso que es contesta per si sol. T'he parlat de metodologia CLIL, no sòc mestre, de fet, soc "botiguer" si vols dir-jo així, però al seu moment vaig estudiar pedagogia, amb això no pretenc dir que en sé més que ningu, però tampoc en sé menys que aquesta Consellera. Per tant, el tema educatiu és una de les lectures que em segueix agradant, i també tenc fills, segueix els curriculums educatius, i penso que la proposta que és fa no millora l'anterior, ho fonament en diferents teories i també fonament el TIL com un mal negoci per introduïr l'Anglès, llegint la metodologia que és vol aplicar, que contradiu el curriculum d'aquest govern. Si epr tu això és tenir una actitud tancada, veig que tenim dues visions diferents, conec molts bons mestres contrarirs a aquesta aplicació i alomillor soc molt afortunat, però els meus fills han tingut molts bons mestres, tot i que els darrers EGB i els suports escolars, les adaptacions curriculars i dmés eren ciència ficció. Per interressar-te gens els partis, et veig amb una postura molt "partidista", que vols que et digui. Salut
Perdona CLIL (content language integrated learning) i si, efectivament, aquesta metodologia que és en la que pretenen fonamentar el TIL, iniciada a Canada, i desprès als estats units, no es correspon per res amb allò que pretén el Govern Balear. També d'acorc Jaume, que quan universitat, pedagògs, docents, bona part dels pares... están en contra, tal vegada el Govern hauri de rectificar. Tampoc entenc que un govern que braveja de voler arreglar el món educatiu, redueixi el presupost i augmenti les ratios als centres. Jo no soc docent, entenc que no ès culpa nomès d'aquest govern, però canviar lleis educatives cada quatre anys, emplear metodologies que llegint els teòrics (no catalainstes, per quan els autors del CLIL no sòn ni tan sols Espanyols) no crec que millorin en res...