La UIB consta que existeix “precipitació en la introducció del TIL" i una “manca de consens entre l'administració i la comunitat educativa que l'ha d'aplicar”. | M.À.C.

TW
13

La Universitat de les Illes Balears (UIB) critica la “precipitació” en la introducció del decret de Tractament Integrat de Llengües (TIL) als centres educatius i insta el Govern Bauzá a reprendre el consens amb la comunitat educativa. La institució acadèmica, que assegura compartir la voluntat de millora de la capacitació lingüística dels alumnes, constata que “no hi ha garanties que la formació dels professors sigui l'adequada” i que existeix una “manca de consens” entre l'administració i la comunitat educativa que l'ha d'aplicar.

La UIB ha fet públic un document de quatre punts en el qual exposa la seva postura al voltant del polèmic decret. Segons la institució, el model actual d'atenció a les llengües a les escoles de les Balears, que s'havia anat implantant al llarg de més de tres dècades, “gaudia d'un ampli consens entre la societat i la comunitat educativa”. “Totes les avaluacions de què es disposa demostren que aquest model (que, com tot, es pot millorar de manera gradual) aconseguia que els escolars acabessin l'educació obligatòria havent assolit nivells acceptables de domini de les dues llengües oficials”, assegura. “El model que s'aplicava, i que ara es vol substituir, contribuïa a la cohesió social i a la formació d'una societat on podia garantir-se la llibertat d'ús de les dues llengües oficials”, afegeix la institució.

En aquest sentit, la UIB consta que existeix “precipitació en la introducció del TIL als centres educatius i que no hi ha garanties que la formació dels professors sigui l'adequada”. A més, observa una “manca de consens entre l'administració i la comunitat educativa que l'ha d'aplicar”. “Hi ha evidències que demostren que un elevat nivell de consens és una de les condicions bàsiques per aconseguir l'èxit de les reformes educatives”, adverteix la institució.

Notícies relacionades

Normalització de la llengua catalana
La institució comparteix “la necessitat de millorar les capacitats dels nostres escolars en les llengües oficials, en l'anglès i, també, en altres llengües”, però alhora creu que, “amb bons mètodes, fer-ho no dificulta l'objectiu prioritari de la normalització de la llengua catalana”. “Aquests objectius s'han d'aconseguir progressivament i amb actuacions fonamentades en principis pedagògics contrastats i amb el suport d'equips especialitzats, avaluacions periòdiques, professorat format i amb consens i participació de la comunitat educativa”, adverteix.

Finalment, la UIB, com a màxima institució acadèmica i que té la funció consultiva en qüestions relacionades amb la llengua catalana d'acord amb l'Estatut d'Autonomia, s'ofereix a l'administració i a la comunitat educativa “per aportar els estudis que calguin per millorar els objectius educatius i, en especial, els relacionats amb el coneixement de les llengües”.

De fet, segons el centre acadèmic, “un equip d'especialistes de la UIB ja ha començat les tasques d'elaboració d'un llibre blanc sobre llengües i educació a les Illes Balears, un procés que no conclourà sense consultar tots els sectors socials implicats”. També s’ofereix per “impulsar instruments que puguin afavorir el consens social i l'intercanvi de parers entre l'administració i els membres de la comunitat educativa”. Finalment, la UIB s'ofereix per col·laborar en la formació del professorat en la llengua anglesa.