El vicepresident Aguiló, impulsor dels nous tributs, en una de les darreres reunions amb els sectors empresarials, que s’hi oposen. | J. Morey

TW
4

L'impost dels envasos de begudes, que el Govern ha començat a tramitar al Parlament, tindrà una major repercussió en els productes de menor cost unitari, com l'aigua o la llet, que són els demanats per persones de menor renda i els de consum més freqüent per a les famílies. La seva entrada en vigor provocarà un increment de la cistella de la compra d'un 1,13% i farà que ciutats com Palma passin a estar entre les més cares en preus d'aliments. L'índex de preus al consum (IPC) augmentarà un 0,2% i provocarà una pèrdua del poder adquisitiu dels treballadors i pensionistes de les Illes. També perjudicarà el turisme i farà perdre competitivitat a la indústria de l'hostaleria i de la restauració, un sector que patirà, juntament amb el de l'alimentació, una davallada de vendes.

Així ho posa de manifest un estudi del catedràtic de Comercialització i Investigació de Mercats de la Universitat Autònoma de Madrid Ignacio Cruz, elaborat per encàrrec d'una patronal estatal que s'oposa a l'aplicació d'aquest tribut. L'impost, juntament amb el de les grans superfícies comercials i el dels cotxes de lloguer, ha provocat la creació d'un front patronal en contra de la mesura del Govern, disposat a denunciar-la al Constitucional o a Europa si cal.

Notícies relacionades

L'informe, que fa estimacions conservadores de la repercussió del tribut, alerta que l'impost dels envasos perjudica sobretot els productes que tenen un menor preu de venda al públic i que són normalment demanats per les persones de menor renda. Així, els preus de les begudes afectades per l'impost patiran un important increment, que oscil·la entre el 9% i el 17% de les aigües envasades; del 4% al 8% en llets envasades;del 4% al 12% de la llauna de cervesa;del 5,5% al 10% de la llauna de cola; o del 4,25% a l'11,2% de la botella de cola. En canvi, la botella de vi s'incrementarà entre un 0,3% i un 1,1% i la de licor, entre el 0,02% i el 0,53%.

Tenint en compte el baix preu de venda al públic de la major part dels productes afectats, es considera "molt poc probable" que no es repercuteixi el gravamen sobre el preu de venda.