El ministro de Educación, José Ignacio Wert, a su llegada a la Conferencia Sectorial de Educación celebrada hoy en la sede del Ministerio, en la que se debate el nuevo borrador sobre la reforma educativa. EFE/JJ. Guillén | JJ. Guill

TW
67

El conseller d'Educació, Cultura i Universitats, Rafel Bosch, destacà ahir abans d'entrar a la Conferència Sectorial d'Educació a Madrid que l'avantprojecte de la Llei Orgànica per a la Millora de la Qualitat Educativa (LOMQE) té moltes aportacions balears. De la seva banda, el ministre d'Educació, José Ignacio Wert, anuncià una nova reunió per al 19 de desembre per perfilar-ne el contingut arran de veus crítiques, com la de Catalunya.

Amb tot, Wert negà que la nova llei infravalori el català. "Ni es disminueix un àpex l'ús del català, ni s'entra en cap element de minusvaloració, i s'estableix paritat amb la llengua castellana", assegurà el ministre.

Bosch destacà "l'esforç del Ministeri per intentar arribar al màxim consens amb totes les al·legacions i propostes de les distintes comunitats. Nosaltres n'hem fet arribar i en el tràmit actual de discussió s'han acceptat moltes propostes, i en queden algunes especialment en l'àmbit de definició del tractament que tenen les llengües oficials i cooficials dins l'ensenyament que hem d'acabar de discutir".

Sobre com havia anat la reunió, en subratllà la "flexibilitat" demostrada per Wert en convocar una nova conferència per acostar posicionaments en matèria lingüística. Criticà l'actitud de la consellera catalana, Irene Rigau, que abandonà la trobada. Serà ja avui quan el conseller compareixerà davant els mitjans de comunicació per aclarir com afectarà a l'ús del català a l'escola la nova llei educativa, coneguda també com a llei Wert. L'esborrany definitiu fet públic dilluns, però que Wert ja avançà als consellers d'educació de les comunitats del PP el cap de setmana passat, estableix que el castellà serà una assignatura troncal i les llengües cooficials quedaran relegades a assignatures d'especialitat.

I és que la nova legislació estableix tres tipus de matèries en les etapes obligatòries: troncals, específiques i d'especialitat. A les troncals se'ls haurà de dedicar un mínim del 50% de l'horari lectiu; a les específiques, on trobam, per exemple, la segona llengua estrangera, es fixa un màxim del 50% de l'horari lectiu. Finalment, en el bloc d'assignatures d'especialitat, hi ha les llengües cooficials i la seva literatura, a les quals no se'ls assigna cap quota horària.

El text també preveu que les autonomies que no puguin oferir ensenyament en castellà a la mateixa localitat on resideix la família hagin de pagar una plaça en un centre privat. D'aquesta manera, Wert introdueix la lliure elecció de llengua de Bauzá a totes les comunitats amb llengua cooficial i acaba així amb la immersió lingüística. A més a més, el text inclou una disposició addicional sobre la llengua vehicular a les aules que estableix que les administracions educatives hauran de garantir en totes les etapes obligatòries que les llengües cooficials s'ofereixin a les distintes assignatures en "proporcions equilibrades al nombre d'hores lectives". D'aquesta manera, Wert dóna entrada a més hores de castellà a les aules de Balears, Catalunya, País Valencià, Galícia i País Basc.

Notícies relacionades

Oposició frontal a Wert

La comunitat educativa balear mostrà ahir el seu rebuig frontal a l'avantprojecte de llei de Wert, que també defensa el conseller Bosch.

L'STEI-intersindical rebutja la proposta de dividir les matèries i "convertir-les en assignatures de primera categoria, les marcades per Madrid, i de segona, sobre les quals tenen competència les comunitats autònomes i els centres". Amb relació a l'atac a l'escola en català, "aquest esborrany, lluny de fer cas a les al·legacions presentades, manté i intensifica l'atac a la immersió lingüística. En aquest projecte, la llengua pròpia de cada comunitat autònoma queda relegada a quarta llengua en l'ensenyament, a Primària i a Secundària. Aquesta proposta de model lingüístic incompleix tant la Constitució com els estatuts d'autonomia de les diferents comunitats".

Per FETE-UGT, el fet de classificar el català com a matèria d'especialitat li atorga una consideració "d'inferioritat i menyspreu" i el fet que Religió sigui una matèria específica "es pot interpretar com que té un pes superior al de la llengua catalana".

Segons FE-CCOO, "estam davant una reforma educativa sense recursos humans i materials i els objectius es redueixen a desviar el gruix de l'alumnat a una formació professional descafeïnada".

Des de l'Associació de directors de Secundària de Mallorca es manifestaren "radicalment en contra de la marginació del català. La llei el tracta com a assignatura d'especialitat i el deixa fora de les exigències de titulació. És a dir, es podrà titular un alumne sense haver demostrat que es coneix la llengua de les Illes".