La proposta de PSM-IV-E plantejava tres canvis. El primer, passar del 5% al 3% la barrera de vots necessària per obtenir representació a la Cambra. La mesura suposaria, per exemple, que amb els resultats de les autonòmiques haurien accedit a l'escó dues formacions més: la Lliga i Convergència. Els econacionalistes també plantejaven canviar el sistema de conversió de vots en escons, el sistema d'Hondt, per un de més proporcional, el de Sainte Laguë. Amb aquest, hi haurien entrat, a més de la Lliga i Convergència, Esquerra de Menorca, Nova Alternativa d'Eivissa i Eivissa pel Canvi.
El tercer canvi hauria suposat incrementar les incompatibilitats dels membres de la Junta Electoral per evitar que representants proposats pels partits ostentin càrrecs públics. El diputat de PSM-IV-E Antoni Alorda considerà un "escàndol" i "vergonyós" que la Junta Electoral, que ha de fer d'"àrbitre" en el procés, tingui com a membres polítics que formen part d'un govern, com el conseller insular d'Urbanisme, Mauricio Rovira, del PP.
Alorda advertí que amb els canvis plantejats el seu grup, PSM-IV-E, quedaria igual, però es corregiria la situació del PP(que amb un 45% dels vots obté un 60% dels escons) i s'aconseguiria que el 90% dels vots tinguessin representació, i no com ara, quan un 20% dels vots queden pel camí, amb la pèrdua de legitimitat que això provoca en la Cambra.
Si el PSOE donà suport a la presa en consideració de la reforma, el PP la rebutjà. El seu diputat Miguel Jerez afirmà que la modificació suposaria "canviar les regles del joc" a favor de l'oposició. Defensà, en canvi, que la prioritat és reduir el nombre de diputats perquè ho demana la ciutadania.
L'esquerra rebutjà aquest punt perquè entén que la resposta al debat social no pot ser acceptar que els polítics no serveixen. Tant Alorda com el socialista Cosme Bonet apuntaren que darrere s'amaga l'interès del PPper llevar pluralitat i perpetuar-se en el poder. Ambdós carregaren contra la popular Dolores de Cospedal, que a Castella-la Manxa ha aprovat, a més, que els diputats no tinguin sou i just rebin dietes. Consideraren una "desvergonya" que ho digui quan ella ha tingut tres sous. El PP, als passadissos, rebutjà que els diputats perdin el sou perquè l'activitat parlamentària "se'n ressentiria". PSM-IV-E sí que estaria disposat a limitar les dedicacions exclusives.
5 comentaris
Per a comentar és necessari estar registrat a Diari de Balears.
Mai es va posar damunt la taula la reforma de la llei electoral, durant el pacte, tot i que algunes bases ho van plantejar. P.D. El PP va reformar la llei electoral l'any 1995, i el pacte va governar l`any 1999. PD. El meu teclat no te accents.
Concís: la resposta a la teva pregunta està a l'Estatut d'Autonomia del 2007, article 41.4 sobre el règim electoral: "Una Llei del Parlament, aprovada per majoria qualificada de dos terços, regularà el total de diputats que l’han d’integrar, el nombre de diputats que ha de correspondre elegir a cada una de les circumscripcions electorals i les causes d’inelegibilitat i d’incompatibilitat que els afectin." Si el PP tenia el 40-45% dels diputats, difícilment es podia canviar la llei que requereix 2/3 parts del Parlament si ells no volien. Ens hem d'informar un poc millor abans de llançar acusacions com aquesta.
Tot el que vaig contra la democràcia i a favor seu, s'hi apunten.
Molta comèdia reduit diputats i augmentar assessaors. Són uns mentiders ja no els hi creu ningú.
Que "torerets" que són! I per què no feren el canvi quan "governaven"? Credibilitat nul·la.